به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت کانتینر نیوز؛ گروه بندر بینالمللی شانگهای (SIPG) در حال پیشرفت در توسعه یک ترمینال کانتینری خودکار بزرگ در منطقه شمالی جزیره شیائویانگشان است.
این پروژه به عنوان یک ابتکار کلیدی ملی در چهاردهمین برنامه پنج ساله چین (۲۰۲۱-۲۰۲۵) شناخته میشود. پس از اتمام، این ترمینال دارای خط ساحلی ۶ کیلومتری خواهد بود که ۵ کیلومتر آن برای عملیات کانتینری اختصاص داده شده است.
این پروژه شامل ۷ اسکله برای کشتیهای کلاس ۷۰۰۰۰ تُنی و ۱۵ اسکله برای کشتیهای کلاس ۲۰۰۰۰ تُنی با ظرفیت پیشبینی شده سالانه ۱۱.۶ میلیون واحد کانتینر (TEU) خواهد بود.
این ساخت و ساز که انتظار میرود حدود ۸ سال طول بکشد، با هدف ادغام فنّاوریهای پیشرفته ترمینال خودکار و در عین حال رعایت استانداردهای بندری زیستمحیطی و سبز اجرا میشود. این پروژه به دنبال ارتقای زیرساختهای دیجیتال، هوشمند و پایدار مرکز بینالمللی کشتیرانی شانگهای است.
براساس این گزارش پروژه شامل اجرا در مساحتی حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب میباشد که تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی سرمایهگذاریها در آن از ۶ میلیارد یوان (تقریباً ۸۳۰ میلیون دلار) فراتر رفته و پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۵ میلادی بیش از ۴ میلیارد یوان دیگر نیز سرمایهگذاری شود.
قرار است بخش اول ترمینال تا پایان سال ۲۰۲۶ میلادی تکمیل شده و پس از آن عملیات بازرسی و آزمایشی انجام شود. شرکت گروه بینالمللی بندر شانگهای (SIPG) اپراتور انحصاری ترمینالهای عمومی در بندر شانگهای یکی از شلوغترین بنادر کانتینری جهان، است. SIPG که در سال ۲۰۰۳ میلادی تأسیس شد بر عملیات بندری، لجستیک و خدمات مرتبط نظارت دارد و نقش محوری در تجارت دریایی و توسعه اقتصادی چین ایفا میکند.