۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۵

افزایش نرخ حمل کانتینر همزمان با کاهش تعرفه‌ها بین آمریکا و چین

توافق آمریکا و چین برای کاهش تعرفه‌های متقابل با تصمیم مدیران خطوط کشتیرانی بزرگ نرخ‌های عمومی حمل هر کانتینر ۴۰ فوتی در مسیر اقیانوس آرام را به عنوان هزینه اضافی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار بالا می‌برد. در این میان مدیران خطوط کشتیرانی با استقبال از این توافق فصل اوج و رونق زود هنگامی را انتظار دارند.
کد خبر: ۱۰۳۱۴۴

 

افزایش نرخ حمل کانتینر همزمان با کاهش تعرفه‌ها بین آمریکا و چین

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از کانتینر نیوز؛ براساس گزارش شرکت مشاوره حمل‌و‌نقل کانتینری Linerlytica در طول دوره تنفس ۹۰ روزه کاهش تعرفه‌ها انتظار می‌رود واردکنندگان آمریکایی برای جلوگیری از افزایش احتمالی پس از بسته شدن پنجره کالا‌ها را از قبل بارگیری کنند.

بر این اساس فصل اوج به طور سنتی بین ماه‌های ژوئیه و سپتامبر است، یعنی زمانی‌که خرده فروشان آمریکایی و اروپایی کالا‌های کارخانه‌های چینی را برای فصل تعطیلات شکرگزاری و کریسمس انبار می‌کنند.

در همین حال کاهش ۱۱۵ درصدی تعرفه‌های ایالات متحده بر واردات از چین در بحبوحه نشانه‌هایی از فشار شدید بر حجم واردات ایالات متحده که در هفته‌های آینده به قفسه‌های فروشگاه‌ها می‌رسید بیشتر از حد انتظار بود. اکنون قرار است این روند معکوس شود و انتظار می‌رود طی سه ماه آینده واردات بیشتر شود که می‌تواند از اوج دوران کووید فراتر رود.

طبق مقررات کمیسیون فدرال دریایی ایالات متحده، شرکت‌های حمل‌و‌نقل باید تغییرات قیمت را ۳۰ روز قبل از اجرایی شدن اعلام کنند. با این حال، تعدادی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل در حال حاضر افزایش عمومی نرخ حمل‌و‌نقل دریایی را برای محموله‌های شرق اقیانوس آرام اعمال کرده‌اند که می‌تواند اولین نرخ اعلامی در ماه‌های اخیر باشد که واقعاً اعمال می‌شود.

شرکت ONE اعلام کرد که ۱۰۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی  نرخ  اضافی تعیین می‌کند، در حالی‌که CMA CGM، Yang Ming  رقم  ۲۰۰۰ دلار‌ی برای هر کانتینر ۴۰ فوتی تعیین کرده‌اند و از سوی شرکت‌های Cosco، HMM، Hapag-Lloyd و Evergreen  رقمی معادل ۳۰۰۰  دلار برای هر  کانتینر ۴۰ فوتی نرخ اضافی یا بالاسری تعیین شده است.

هر هفت شرکت حمل‌و‌نقل نرخ حمل‌ونقل اضافی فراتر از ارقام تعیین شده قبلی دارند که قرار است در اول ژوئن اجرا شوند. این کار می‌تواند نشانگر آن باشد آیا فصل اوج زودهنگام تجارت وجود دارد یا خیر و سطح موجودی واردات ایالات متحده چگونه است؟

براساس این گزارش در روز‌های پایانی هفته قبل شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگهای (SCFI) نشان داد که نرخ حمل‌و‌نقل ساحل غربی شانگهای-ایالات متحده نسبت به هفته قبل از آن ۳ درصد افزایش یافته و به ۲۳۴۷ دلار در هر کانتینر۴۰ فوت رسیده است، زیرا اپراتور‌های خطوط کشتیرانی ظرفیت خود را کاهش داده و به امید حل و فصل تنش‌های تجاری ایالات متحده و چین، برای ترمیم نرخ‌ها تلاش کرده‌اند.

نرخ‌های نقدی در پی اعمال تعرفه‌ها از اول ماه می‌تا حد زیادی ثابت مانده‌اند یعنی در حدود ۲۴۰۰ دلار در هر کانتینر۴۰ فوتی متوقف شده‌اند، اما انتظار می‌رود در روز‌های آینده به بالای ۳۰۰۰ دلار افزایش یابد  بدین ترتیب  تقاضا به شدت افزایش می‌یابد، زیرا خرده فروشان آمریکایی پس از کاهش شدید محموله‌های بار از چین در ماه آوریل، موجودی خود را دوباره پر می‌کنند. این موضوع می‌تواند پس از ژوئن به افزایش خود ادامه دهد.

شرکت کشتیرانی یانگ‌مینگ تایوان دیروز گزارش داد درآمد سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ میلادی این شرکت ۱.۳۸ میلیارد دلار بوده که ۴ درصد افزایش یافته و به سود خالص ۲۳۸.۰۹ میلیون دلار‌ی منجر شده که ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این شرکت پیش‌بینی کرد وقفه ۹۰ روزه در جنگ تعرفه‌ها بدون شک حمل‌و‌نقل بار بین اقیانوس آرام و آمریکا را بهبود خواهد بخشید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار