به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ شرکت کشتیرانی کانتینری آلمانی هاپاگ-لوید از توافق بین ایالات متحده و چین برای کاهش موقت تعرفههای متقابل خبر داد و گفت: انتظار میرود با افزایش رزرو از چین به ایالات متحده، این توافق تقویت شود.
بر این اساس دو طرف روز دوشنبه اعلام کردند ایالات متحده تعرفههای اضافی اعمال شده بر واردات چین در ماه آوریل را از ۱۴۵ درصد به ۳۰ درصد کاهش خواهد داد و تعرفههای چین بر واردات ایالات متحده برای ۹۰ روز آینده از ۱۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.
براساس این گزارش تجارت بین دو اقتصاد بزرگ جهان در بحبوحۀ بنبست تجاری به شدت کاهش یافت و باعث شد شرکتهای کشتیرانی کانتینری مانند MSC و Cosco مسیرهای منظم خود را به حالت تعلیق درآورند یا سفرهای انفرادی خود را لغو کنند. برخی دیگر به فکر تغییر ارسال کالا با کشتیهای کوچکتر افتادند.
این مهلت میتواند باعث هجوم محمولهها به ایالات متحده شود، که برخی از کارخانههای چینی برای آن آماده میشوند بدین ترتیب باعث خواهد شد نرخهای نقطهای خارج از قرارداد افزایش یابد.
شرکت هاپاگ لوید در بیانیه ایمیلی خود اعلام کرد: انتظار داریم رزرو از چین به ایالات متحده افزایش یابد، که باید به ما کمک کند تا وارد فصل اوج شویم.
فصل اوج حملونقل دریایی معمولاً به دوره آگوست تا اکتبر اشاره دارد، زمانی که خردهفروشان آمریکایی برای فصل تعطیلات زمستانی که تحت سلطه هالووین، شکرگزاری و کریسمس است، کالاها را انبار میکنند.
هاپاگ لوید در طول رکود به کشتیرانی ادامه داد. البته با برنامههایی که برای کاهش اندازه کشتیها به کار برد. اقدامی که میتواند این شرکت را در مقایسه با رقبایی که سفرهای دریایی را حذف کردند در موقعیتی برتر قرار دهد.
یکی از مدیران هاپاگ-لوید به خبر گزاری رویترز گفت: ابتد ما قصد داشتیم از کشتیهای کوچکتر برای حمل و نقل از چین به سواحل ایالات متحده استفاده کنیم، اما اگر تقاضا زیاد باشد ممکن است این برنامه را تغییر دهیم.
از سوی دیگر وینسنت کلرک، مدیرعامل مرسک نیز گفت این شرکت دانمارکی در عرض دو هفته ۲۰ درصد از ظرفیت مسیر چین به ایالات متحده را حذف کرده و به مسیرهای دیگر منتقل کرده است.
کلرک گفت:مرسک میتواند در صورت درخواست مشتریان، این روند را به سرعت تغییر دهد.
پیتر سند تحلیلگر ارشد پلتفرم قیمتگذاری Xeneta هم در این باره گفت: میانگین زمان حمل و نقل در تجارت ترانس پاسیفیک ۲۲ روز است؛ بنابراین مشتریان از فرصت ۹۰ روزه برای ارسال هرچه بیشتر کالا به ایالات متحده استفاده خواهند کرد. این امر فشار رو به بالایی بر نرخ حمل و نقل وارد خواهد کرد.