۲۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸

حمایت آمریکا از کشتی‌سازی با تحمیل هزینه بر خطوط کشتیرانی سایر کشور‌ها

آمریکا خود را آماده می‌کند تا با تحمیل هزینه‌های پهلوگیری در بنادر خود برای کشتی‌های ساخت چین یا با پرچم چین از صنعت کشتی سازی و کشتیرانی حمایت کند. این موضوع انتقاد برخی مدیران خطوط کشتیرانی مانند COSCO چین، MSC سوئیس، Maersk دانمارک و Evergreen Marine تایوان را برانگیخته است.
کد خبر: ۱۰۲۵۲۴

حمایت آمریکا از کشتی سازی با تحمیل هزینه بر خطوط کشتیرانی سایر کشور‌ها

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت کانتینر نیوز؛ این اقدام آمریکا با هدف احیای کشتی‌سازی و در عین حال مقابله با سلطه چین در کشتی‌سازی و کشتیرانی جهانی است.

بر این اساس کنترل فزاینده چین بر صنعت دریایی جهان به نگرانی نادر میان دو حزب آبی و قرمز ایالات متحده تبدیل شده  و قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات علیرغم اختلاف‌های درونی به تأثیر این تصمیم بر امنیت ملی و منافع اقتصادی اذعان دارند.

پیش‌نویس دستور رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه از کشور‌های متحد نیز می‌خواهد سیاست‌های مشابهی را اتخاذ کنند.

در صورت اجرا، این سیاست می‌تواند به طور قابل توجهی بر شرکت‌های کشتیرانی بزرگ جهانی تأثیر بگذارد، زیرا اکثر کشتی‌های شرکت‌های بزرگ و کوچک خطوط کشتیرانی  ترکیبی از کشتی‌های ساخته شده در چین  می‌باشند  و ممکن است هنگام پهلوگیری در بنادر  آمریکا  با افزایش هزینه مواجه شوند.

در این ارتباط سورن تافت، مدیرعامل خط کشتیرانی MSC  که عنوان بزرگترین خط کشتیرانی جهان را یدک می‌کشد، اعلام کرده ممکن است حضور در بنادر ایالات متحده را کاهش دهد تا از بار مالی احتمالی ناشی از سیاست جدید جلوگیری کند.

فراتر از هزینه‌های بندری، پیش‌نویس دستورالعمل از مقامات آمریکا‌یی می‌خواهد تا کشور‌های متحد را تحت فشار قرار دهند که در این راستا اقدامات مشابهی را انجام دهند. پیشنهاد کنندگان این دستورالعمل حتی پا را فراتر گذاشته و هشدار می‌دهند کشور‌هایی که این قوانین را رعایت نمی‌کنند ممکن است با اقدامات تلافی‌جویانه رو‌به‌رو شوند.

علاوه بر این، پیشنهاد‌های مطرح شده شامل تعرفه‌هایی بر تجهیزات حمل‌و‌نقل کالا‌های ساخت چین است که مواضع دولت را در برابر نفوذ چین در تجارت جهانی دریایی تقویت می‌کند.

در این پیش‌نویس آمده است امنیت ملی و رونق اقتصادی آمریکا بیشتر به دلیل اقدامات تجاری ناعادلانه چین در بخش‌های دریایی، لجستیک و کشتی‌سازی به خطر می‌افتد.

CMA CGM فرانسه، سومین شرکت بزرگ کشتیرانی کانتینری جهان، با اعلام برنامه‌هایی برای توسعه ناوگان خطوط آمریکایی تحت پرچم ایالات متحده با افزودن تعداد کشتی‌های ورودی به بنادر آمریکا از ۱۰ کشتی به ۳۰ کشتی طی چهار سال آینده، به اقدامات پیشنهادی آمریکاییان پاسخ داد.

با این حال شرکت فرانسوی که با خط کشتیرانی COSCO شریک است ابراز نگرانی کرده که هزینه‌های جدید ایالات متحده برای کشتی‌های ساخت چین بر تمام شرکت‌های کشتیرانی فعال در آب‌های آمریکا تأثیر خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، کشتی‌سازان چینی هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت بار کشتی‌های تجاری جهان را به خود اختصاص می‌دهند. این رشد توسعه چین به ضرر کشتی‌سازان ژاپن و کره جنوبی و آمریکاست. در حالی‌که سهم آمریکا به کمترین میزان سهم جهانی رسیده است که این عدم توازن خشم رئیس جمهور و اعضای دو حزب حاکم  بر آمریکا را درپی دارد.

این ابتکار به دنبال پیشنهادی از سوی دفتر نماینده تجاری ایالات متحده در ماه گذشته صورت گرفت که پیشنهاد کرده بود تا سقف ۱.۵ میلیون دلار هزینه برای کشتی‌های ساخت چین که وارد بنادر ایالات متحده می‌شوند، اعمال شود.

پیش‌نویس فرمان اجرایی از آن جهت متفاوت است که آستانه درصدی از کشتی‌های ساخت چین را قبل از اعمال هزینه‌ها مشخص نمی‌کند. همچنین هزینه یا روش دقیق محاسبه این هزینه‌ها را نیز تعریف نکرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار