به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از hellenicshippingnews؛ تحقیق جامعی توسط سازمان ILO بر ساعات کار و استراحت دریانوردان ناشی از فعالیت در کشتیها با همکاری دانشگاه جهانی دریانوردی انجام شده که بیش از ۹۰۰۰ پاسخ از دریانوردان در سراسر جهان دریافت شده است.
استیون جونز، بنیانگذار شاخص شادی دریانوردان، در مقاله اخیر خود پیشنهاد کرد که آشتی دادن سلامتی با خواستههای بیش از حد غیرممکن به نظر میرسد.
او معتقد است خدمه کشتیها ضمن دست و پنجه نرم کردن با کمگزارشدهی مزمن ساعات کار و تهدید مجازات برای تخلفات، با خواستههای زیادی مواجه هستند. این وضعیت، انگیزهای نگرانکننده برای ثبت صحیح، مؤثر و شفاف ساعات کاری ایجاد میکند
این نظرسنجی نشان داد که دریانوردان به طور متوسط ۱۱.۵ ساعت کار میکنند. در این رابطه دریانوردان به طور متوسط ۷۴.۹ ساعت در هفته کار میکنند که بیشتر از ۴۳ ساعت در هفته جهانی است که توسط نظرسنجی عمومی ILO شناسایی شده است.
سایر نکات کلیدی این نظرسنجی شامل آماری است که ۷۸.۳ درصد از پاسخ دهندگان گزارش میدهند که در طول کل دوره قرارداد خود مرخصی کامل نداشتهاند، که در تضاد با قصد کنوانسیون کار دریایی MLC است.
کنوانسیون جامع کار دریایی نیز در این ارتباط میگوید ساعات کار به عنوان حداکثر ساعات کار یا حداقل ساعات استراحت بیان میشود. حداکثر ساعات کار در هر دوره ۲۴ ساعته نباید از ۱۴ ساعت و در هر دوره هفت روزه از ۷۲ ساعت تجاوز کند.
۸۸.۳ درصد از دریانوردان اعتراف کردهاند حداقل یک بار در ماه از محدودیت ساعات کار و استراحت تجاوز کردهاند. ۱۶.۵ درصد نیز گفتهاند بیش از ده بار در ماه از محدودیتها فراتر رفته است. تنها ۳۱.۶ درصد از دریانوردان یادآور شدهاند هرگز سوابق کار و استراحت خود را تنظیم نمیکنند.
یکی از ایدههای مورد بحث این است که به هر کشتی یک وب سایت محافظت شده داده شود که توسط دولت پرچم اداره میشود، جایی که هر دریانورد مجاز است تحت شرایط تضمین شده وارد شود.
علاوه بر این، با وجود تمام بحثهای موجود در صنعت کشتیرانی پیرامون اتوماسیون و خودمختاری که منجر به نیازهای معنایی پایینتر در دریا میشود، ۸۷.۶ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی گفتهاند که بین تقاضای کار و سطوح خدمه عدم تعادل وجود دارد.
شایان ذکر است قوانین سازمان بینالمللی دریانوردی از جمله MLC و کد آموزش، گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW) جزئیات ساعات کاری را که خدمه باید با گزارشهای تصادفات متعدد در طول سالها کار کنند، بیان میکند و خستگی را دلیل بسیاری از تلفات ذکر میکند.