به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از لویدز لیست؛ براساس آمارهای منتشره از سوی مؤسسه DNV در سال ۲۰۲۴ میلادی ساخت حدود ۲۶۴ فروند کشتی حامل گاز LNG سفارش داده شد که نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۱۰۳ درصد بالا رفته است.
در این ارتباط با توجه به دادههای آماری مؤسسه کلارکسونز در حالیکه کشتیهای جدید در دست ساخت با سوخت جایگزین بیش از ۵۰ درصد سفارشهای سال ۲۰۲۴ میلادی را تشکیل میدهد، تعداد کشتیهای مجهز به انرژی LNG حدود ۸۴ درصد از ناوگان کشتیهای دوگانه سوز را شامل میشود که ۷.۴ درصد از کل ناوگان کشتیرانی جهان است.
در همین حال تعداد کشتیهای حامل گاز LNG برای عملیات سوخت رسانی کشتی به کشتی فعال میباشند به ۶۱ فروند رسیده است.
براساس این گزارش مراکز بانکرینک گاز LNG نیز علاوه بر چین (بنادر شانگهای، شنزن ونینگبو ژوسان)، سنگاپور، هلند و آمریکا دارنده بزرگترین مراکز ذخیره و سوخت رسانی، هم اکنون در کشورهای امارات، مالزی، کانادا، پاناما، کانال سوئز، شرق آفریقا نیز گسترش یافته است.
در ادامه این گزارش آمده است بررسیهای مؤسسات DNV و کلارکسونز نشان میدهد در حال حاضر قیمت سوخت LNG پایین آمده و درصورتیکه بازار نفت و گاز دچار نوسانهای متأثر از مسائل سیاسی و اقتصادی نشود، احتمال دارد قیمتها تا سال ۲۰۲۶ میلادی ثابت مانده و یا با کاهش مواجه شود، زیرا نیروگاههای مایع سازی و استتخراج گاز از میادین گازی به ثابت ماندن قیمت این محصول منجر شود.
در پایان گزارش مؤسسه لویدز لیست تأکید کرده است تحت هر شرایطی در سال ۲۰۲۵ میلادی عملیات سوخت رسانی کشتی به کشتی گاز LNG با روند تصاعدی همراه خواهد بود.