به گزارش مانا، مهدی صادقی شاهدانی اقتصاددان امروز (یکشنبه، ۲۱ بهمن) در نشست خبری شناخت فرصتهای ترانزیتی و تجاری ایران و امارات اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل دریایی ایران آنچنان که باید توسعه نیافته، عمر ناوگان دریایی باید میانگین ۹ سال باشد، اما هماکنون ناوگان دریایی کشور بالای ۱۵ سال است، بنابراین بحث انتقال کالا از طریق دریا باید جزو هدفهای اصلی سیاستگذاران قرار گیرد.
وی ادامه داد: انتقال پول یک چالش بزرگ برای تجار ایرانی است، به عبارت دیگر ارز چالش بزرگی است که یکی شدن نرخ ارز توافقی تا حد چشمگیری میتواند در رفع این چالش کمک کند.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: باتوجه به تحریمها، باید اقتصاد بدون نفت را تجربه کنیم که موضوع صادرات میتواند جایگزین این مسئله شود. موضوع راهبرد برونگرایی به عنوان یک موضوع بسیار مهم در سیاستهای اقتصادی مقاومتی مورد تاکید فرار گرفته است.
صادقی ادامه داد: نظام ارزی کشور راهبرد برونگرایی است که اگر پیاده سازی شود، بسیار از مشکلات رفع خواهد شد، یکی از مسیرهایی که کشورها برای شرایط پایدار غیر تورمی طی کردن راهبرد برون گرایی است.
رئیس دانشکده اقتصادی دانشگاه امام صادق بیان کرد: در شهرکها و بنگاههای تولیدی کشور ظرفیت خالی وجود دارد، زیرا تقاضای پایدار وجود ندارد. تولیدکنندگان باید بخشی از تولیدات خود را خارج از مرزهای کشور به فروش برساند.
وی یادآور شد: برای پیادهسازی راهبر برون گرایی، چالش و فرصتهای بسیاری وجود دارد که کشور امارت یک نقطه کانونی برای پیادهسازی این راهبرد است، بنابراین امارت میتواند نقش و جایگاه حائز اهمیتی را در محور اقتصاد و تجارت ایران ایفا کند.
صادقی ادامه داد: اقتصاد امارات میتواند نقشی داشته باشد تا با تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان مقابله کنیم، در بسیار عرصهها توانستیم سلیقه مصرفکننده را مورد توجه قرار دهیم و اگر تجارت خارجی ایران بهبود یابد، شرایط داخلی کشور نیز بهبود مییابد.