۲۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶

برتری کشتی‌سازان کره جنوبی بر چین در ژانویه ۲۰۲۵

رقابت بین صنعت کشتی‌سازی کره جنوبی و چین همچنان داغ است. در حالی‌که نگرانی‌ها درباره تسلط چین بر بازار افزایش یافته، کشتی‌سازان کره جنوبی در سال ۲۰۲۴ عملکرد قوی‌ای داشتند و جایگاه خود را در بخش کشتی‌های با ارزش بالا تثبیت کردند.
کد خبر: ۱۰۲۱۹۳

برتری کشتی‌سازان کره جنوبی بر چین در ژانویه ۲۰۲۵

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مری­تایم اکسکوتیو نوشت؛ پس از آنکه در دسامبر ۲۰۲۴میلادی، تنها ۶ درصد از سفارش‌های جدید به کره جنوبی اختصاص یافت و چین ۸۲ درصد از سفارش‌ها را دریافت کرد، صنعت کشتی‌سازی کره جنوبی در ژانویه ۲۰۲۵ میلادی موفق شد جایگاه نخست را از آن خود کند. این اولین بار در چند ماه اخیر است که کشتی‌سازان کره‌ای بیشترین سهم از سفارش‌های جدید را دریافت می‌کنند.

سهم ۶۲ درصدی کره جنوبی در سفارش‌های جهانی

بر اساس داده‌های مؤسسه تحقیقاتی Clarkson Research، کره جنوبی در ژانویه ۲۰۲۵ میلادی حدود ۹۰۰ هزار تُن CGT (تُناژ جبرانی ناخالص) از سفارش‌های جهانی را دریافت کرد که معادل ۶۲ درصد از کل سفارش‌ها است. این در حالی است که کشتی‌سازان چینی تنها ۲۷۰ هزار تُن CGT معادل ۱۹ درصد از کل سفارش‌ها را به خود اختصاص دادند.

سفارش‌های کره جنوبی عمدتاً شامل ۱۲ کشتی گاز طبیعی مایع (LNG) برای شرکت HD Korean Shipbuilding & Offshore Engineering و یک کشتی دیگر برای شرکت Samsung Heavy Industries بود. این کشتی‌ها علاوه بر ارزش بالا، از نوع کشتی‌های بزرگ محسوب می‌شوند. در مقابل، چین ۲۱ کشتی کوچک‌تر و با ارزش پایین‌تر را در ژانویه ثبت کرد.

چین همچنان در مجموع پیشتاز است

با وجود برتری کره جنوبی در ژانویه، چین همچنان از نظر حجم کل سفارش‌های معوق در جایگاه نخست قرار دارد. کشتی‌سازان چینی با ۹۱.۵۱ میلیون تُن CGT، حدود ۵۸ درصد از کل سفارش‌های جهانی را در اختیار دارند. این رقم برای کره جنوبی ۳۷ میلیون تُن CGT معادل ۲۴ درصد است.

در سال ۲۰۲۴ میلادی، صاحبان کشتی چینی ۱۲۳ میلیارد دلار سفارش جدید برای کشتی‌سازی ثبت کردند که عمدتاً شامل نفتکش‌ها، کشتی‌های فله‌بر و کانتینری بود. با این حال، چین تازه وارد بازار بین‌المللی ساخت کشتی‌های LNG و دیگر کشتی‌های گازبر شده است.

چشم‌انداز مثبت کره جنوبی در ۲۰۲۵

شرکت‌های کره‌ای پیش‌بینی می‌کنند که سال ۲۰۲۵ میلادی روند مثبتی داشته باشد. HD KSOE هدف سفارش‌های خود را ۳۰ درصد نسبت به برنامه ۲۰۲۴ میلادی افزایش داده، هرچند که این میزان نسبت به سفارش‌های واقعی سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش دارد. Samsung Heavy Industries نیز اعلام کرده که چشم‌انداز ۲۰۲۵ میلادی آن اندکی بهتر از سال گذشته خواهد بود. Hanwha Ocean نیز انتظار دارد در سال جدید رشد پایداری داشته باشد.

رشد مثبت در صنعت کشتی‌سازی کره جنوبی به دلیل سودآوری بالای این صنعت در سال ۲۰۲۴ میلادی است. قیمت کشتی‌ها به بالاترین سطح دو دهه اخیر نزدیک شد و به افزایش سوددهی این بخش کمک کرد.

رشد چشمگیر سودآوری شرکت‌های کره‌ای

 HD Hyundai Heavy Industry در سال ۲۰۲۴ میلادی با رشد نزدیک به ۵۰ درصدی سود عملیاتی و افزایش بیش از ۱۰ درصدی درآمدهای تلفیقی روبه‌رو شد. در بخش کشتی‌سازی، HD Korea Shipbuilding   and Offshore Engineering (KSOE) توانست سود خود را ۴۰۰ درصد افزایش دهد و به بیش از ۹۶۰ میلیون دلار برساند. فروش این شرکت نیز با رشد ۲۰ درصدی به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسید.

Hanwha Ocean که جانشین شرکت سابق Daewoo Shipbuilding (DSME) است، پس از سال ۲۰۲۰ میلادی برای نخستین بار به سودآوری رسید. این شرکت در سال ۲۰۲۴ میلادی فروش ۷.۵ میلیارد دلاری و سود عملیاتی ۱۶۶ میلیون دلاری را ثبت کرد.

علاوه بر شرکت‌های بزرگ، کشتی‌سازان متوسط کره‌ای نیز به سوددهی رسیدند. HJ Shipbuilding با وجود کاهش ۱۳ درصدی درآمدها، سود سالانه ۶.۳ میلیون دلاری را گزارش کرد.

تمرکز کره بر فنّاوری‌های سبز و همکاری‌های بین‌المللی

کشتی‌سازان کره‌ای استراتژی‌های خود را اصلاح کرده‌اند. KSOE تمرکز بیشتری بر فنّاوری‌های سبز و اتوماسیون دارد و سفارش‌های جدیدی برای کشتی‌های LNG دریافت کرده است. این شرکت همچنین قصد دارد ماه آینده برای اولین بار در مناقصه تعمیرات نیروی دریایی آمریکا شرکت کند و در سال ۲۰۲۵ میلادی، دو تا سه قرارداد در این حوزه هدف‌گذاری کرده است.

Hanwha Ocean در سال ۲۰۲۴ میلادی دو قرارداد با نیروی دریایی آمریکا امضا کرد و قصد دارد در سال ۲۰۲۵ میلادی، شش قرارداد جدید در زمینه تعمیرات کشتی‌های نظامی آمریکا را به دست آورد. این شرکت همچنین بر ساخت کشتی‌های LNG، زیردریایی و کانتینربرهای دوگانه‌سوز LNG تمرکز دارد.

در همین راستا، HD Heavy Industries و Hanwha Ocean توافقی برای صادرات کشتی‌های نظامی امضا کرده‌اند و در تلاش برای جذب پروژه‌های بین‌المللی بیشتر هستند. آن‌ها همچنین از گسترش روابط با نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۲۴ میلادی استقبال کرده‌اند، به ویژه با حمایت دونالد ترامپ از همکاری‌های دفاعی میان آمریکا و کره جنوبی. ترامپ اعلام کرده که در برنامه‌های تقویت نیروی دریایی آمریکا، از توانمندی‌های کشتی‌سازان کره‌ای استفاده خواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار