۰۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸

باید‌ها و نباید‌های عبور کشتی‌ها از دریای سرخ

در پی اعلام آتش‌بس بین حماس و اسرائیل نگاه صاحبان خطوط کشتیرانی به حل بحران دریای سرخ دوخته شده و بر شدت گمانه زنی‌ها، باید‌ها و نباید‌ها در بین مالکان، اپراتور ها‌ی کشتی و صاحبان کالا و تحلیلگران دریایی افزوده است.
کد خبر: ۱۰۱۹۰۶

باید‌ها و نباید‌های عبور کشتی‌ها از دریای سرخ

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، از زمان آغاز جنگ بین فلسطین و اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، اختلالات گسترده‌ای در مسیرهای دریایی دریای سرخ و کانال سوئز ایجاد شده است. حملات موشکی به کشتی‌ها، شرکت‌های کشتیرانی را مجبور کرده تا مسیرهای طولانی‌تری مانند دماغه امید نیک را برای تردد انتخاب کنند. این تغییر مسیر، افزایش نرخ حمل‌و‌نقل و اختلالات شدید در صنعت کشتیرانی جهانی را به دنبال داشته است.

بر‌اساس این گزارش، حق بیمه کشتی‌های عبوری از دریای سرخ، مالکان و اپراتورها را متحمل صدها هزار دلار هزینه اضافی برای یک سفر هفت روزه کرده است. همچنین، حق بیمه خطر جنگ برای کشتی‌ها بین 0.6 تا 2 درصد ارزش کشتی برآورد شده است.

برآوردهای اخیر نشان می‌دهد که از ابتدای اختلالات در دریای سرخ تا سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی، زیان اقتصادی ناشی از این وضعیت و همچنین اختلالات در کانال پاناما، به ۱.۲۵ تریلیون دلار رسیده است.

مدیران خطوط کشتیرانی، شرکت‌های بیمه و صاحبان کالا اعلام کرده‌اند که تا زمان توقف حملات شبه نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها، خطرات تردد از تنگه باب‌المندب که دروازه‌ای حیاتی برای صادرات از خلیج فارس و آسیا به بازارهای غربی است، بسیار زیاد است.

در حال حاضر، فعالیت کشتی‌های بزرگ مانند کشتی‌های کانتینری، تانکرهای نفتی و تانکرهای حمل گاز طبیعی مایع به سمت دماغه امید نیک و آفریقا، به دلیل طولانی شدن مسیر و افزایش خطرات دزدی دریایی و حملات احتمالی به محموله‌های قابل اشتعال، زمان بیشتری می‌برد. به همین دلیل، جامعه دریایی منتظر فرصتی برای از سرگیری تردد کشتی‌ها از دریای سرخ و کانال سوئز است.

دو غول کشتیرانی به دریای سرخ بازنمی‌گردند

در خبری دیگر، خطوط کشتیرانی مرسک و هاپاگ لوید، دو غول بزرگ کشتیرانی جهان، اعلام کرده‌اند که آتش‌بس بین حماس و اسرائیل، دلیلی برای بازگشت فوری به دریای سرخ نیست. به گزارش سایت مارین لینک، مدیران این شرکت‌ها اظهار داشته‌اند که وضعیت خاورمیانه را به دقت زیر نظر دارند و پس از اطمینان از ایمنی شرایط، به دریای سرخ بازخواهند گشت.

سخنگوی هاپاگ لوید در این زمینه گفته است: «با توجه به توافق آتش‌بس اخیر، ما آخرین تحولات و تاثیرات آن‌ها بر وضعیت امنیتی دریای سرخ را تجزیه و تحلیل و رصد خواهیم کرد.»

سخنگوی مرسک نیز اعلام کرده است: «هنوز برای تصمیم‌گیری در مورد زمان‌بندی عبور از دریای سرخ زود است.»

همچنین، شرکت کشتیرانی نروژی والنیوس ویلهلمسن که در حمل‌و‌نقل خودرو تخصص دارد، اعلام کرد که تا زمان ایمن شدن شرایط، سفرهای کشتی‌های این شرکت در دریای سرخ از سر گرفته نخواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار