۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲

بازار فله خشک در دوراهی؛ چشم‌انداز ۲۰۲۵ فرصت و چالش

سال ۲۰۲۴ حال بازار حمل فله خشک خوب و مثبت بود در این راستا آنچه برای این بخش در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌شود به مراتب بهتر از سال گذشته میلادی است، اگر چه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ بازار حمل فله شاهد اُفت شدید شد، اما توانست خود را با تراز مثبتی به آستانه سال ۲۰۲۵ برساند.
کد خبر: ۱۰۱۷۸۱

بازار فله خشک در دوراهی؛ چشم‌انداز ۲۰۲۵ فرصت و چالش

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت ترید ویندز، «ویل فری» مدیر بین‌المللی استراتژی‌های دریایی (MSI) با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۴ میلادی سال بسیار مثبتی برای حمل‌و‌نقل فله خشک بود، از دوعامل نام برد که از این بازار حمایت می‌کرد. عامل اول ذخیره سنگ آهن و زغال سنگ توسط چین و عامل دوم انحراف از کانال سوئز و بحران دریای سرخ همچنین محدودیت‌های کانال پاناما به دلیل شرایط خشکسالی بود.

وی گفت: این عوامل در دوره‌ای واقعاً به کمک بازار فله خشک شتافتند، زیرا پایه‌های اقتصادی زیربنایی تجارت فله خشک به‌ویژه برای چین، که پشتیبان اصلی بازار فله خشک است بسیار ضعیف به نظر می‌رسید. در حالی‌که چین در بخش ساخت و ساز عملکرد ضعیفی داشت، ذخیره سازی باعث رشد تقاضای فله خشک شد.

در سال گذشته ذخایر زغال سنگ چین ۱۰۰ میلیون تُن و سنگ آهن ۳۰ میلیون تُن افزایش یافت. در این راستا رشد ۱۶۵ میلیون تُنی محموله‌های زغال سنگ و سنگ آهن در سایر نقاط جهان مشاهده شد. بنابراین، واردات قابل توجه این محموله‌ها توسط چین تا حدی برای بالارفتن میزان ذخایر در مواجهه با مصرف بسیار ضعیف استفاده می‌شود.

در حالی‌که انباشت محموله‌های قابل حمل با کشتی‌های فله در چین تقاضا را تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی هدایت کرد، تحویل قابل توجه کشتی‌ها‌ی حمل فله خشک با حدود ۳۳ میلیون dwt در طول سال ۲۰۲۴ میلادی باعث رشد عرضه و تقاضا بود.

حمل‌ونقل فله خشک در سال ۲۰۲۵ میلادی به کجا می‌رود

اینک با توجه به شرایط خوب و مثبت بازار حمل فله در سال ۲۰۲۴ میلادی چشم اندازی از بهبود کلی اقتصاد چین در سال جدید میلادی وجود دارد. با این توصیف اگر ناکارآمدی‌هایی مانند بحران دریای سرخ و تغییر مسیر کشتی‌ها به سمت دماغه امید نیک کمتر شود می‌توان به چشم انداز مثبت این بخش در سال ۲۰۲۵ میلادی بیشتر خوشبین بود.

بازار حمل فله خود را برای جذب ۳۶ میلیون dwt کشتی‌های جدید که قرار است در سال ۲۰۲۵ میلادی تحویل داده شوند آماده می‌کند، اما ورود این میزان ظرفیت جدید ممکن است این بخش را با مشکل مواجه کند.

تحقیقات تحلیلگران MSI نشان می‌دهد که برای جذب تمام کشتی‌های جدیدِ تحویلی، بازار در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۲۴۰ میلیون تُن تقاضای افزایشی محموله نیاز دارد. احتمالاً اقدامات محرک اقتصادیِ بزرگی که در چین برای تسریع بخشیدن به بازار حمل فله در سال ۲۰۲۵ میلادی در نظر گرفته شده، می‌تواند به تقاضای اساسی فولاد کمک کند؛ اما در این میان، باید به تغییرات کلی اقتصاد چین نیز توجه کرد. ویل فری به این نکته اشاره می‌کند که ساختار تجارت و اقتصاد چین در حال دگرگونی است و با افزایش نرخ شهرنشینی از ۷۰ به ۸۰ درصد، این کشور در مسیر همترازی با اقتصادهای توسعه‌یافته قرار خواهد گرفت.

نقش منفی آمریکا در بازار حمل فله

در این میان، آمریکا برخلاف چین، به هیچ وجه محرک بزرگی برای واردات فله خشک نیست؛ بلکه در واقع، در پی اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر شرکای تجاری بالقوه خود است. اگر واردات به آمریکا صورت پذیرد و افزایش تعرفه‌ها توسط دولت ترامپ شامل حال کشتی‌های حمل فله نیز بشود، بدون تردید شاهد افول بازار خواهیم بود.

در خصوص سفارش کشتی‌های جدید در سال ۲۰۲۵ میلادی توسط مالکان، ویل فری معتقد است که سفارش‌های نوساز فله خشک در سال ۲۰۲۴ میلادی توسط تعداد معدودی از مالکان بزرگ که مقادیر زیادی تناژ جدید سفارش داده‌اند، انجام شده است. اگر در سال ۲۰۲۵ میلادی شاهد کاهش تقاضا در بازار فله خشک باشیم، توجیه سفارش تناژ جدید دشوارتر خواهد شد.

به طور سنتی، سفارش‌های جدید که کمتر از ۱۰ درصد تناژ کل ناوگان حمل فله را شامل می‌شوند، این بخش را برای سرمایه‌گذاری‌های نوساز جذاب می‌کرد؛ اما این امر منوط به عدم کاهش رشد تقاضا در بازار است.

وی در پایان می‌گوید: به طور کلی، وجود دفترچه سفارش‌های جدید به میزانی که برای بازار نسبتاً مثبت تلقی شود، یک تهدید بزرگ محسوب نمی‌شود. اما تأکید می‌کنم که اگر در سال ۲۰۲۵ میلادی سفارش‌های کمتری ثبت شود، احتمالاً به استحکام پایه‌های بهبود بازار کمک کرده و از بروز رکود طولانی‌مدت در بازار فله خشک جلوگیری خواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار