به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از maritime-executive؛ براساس دادههای منتشر شده از سوی مؤسسه کلارکسون سقوط سهم کره جنوبی در بازار کشتیسازی در حالی رخ میدهد که چین به شدت در حال حرکت به سوی توسعۀ ظرفیت کشتیسازی خود و گسترش به بخشهای با ارزشتر این صنعت میباشد.
بر اساس آمار مؤسسه کلارکسون سهم کره جنوبی طی سال ۲۰۲۴ میلادی از بازار کشتیسازی کمتر از ۲۰ درصد است. این درحالی است که صنعت کشتیسازی کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۴۴ درصد رسیده بود.
سهم کره جنوبی در آن دوران رکود اقتصادی با روند افزایشی مواجه شد، اما در آن زمان رکود، بسیاری از کشتیسازان چینی را به سمت ورشکستگی سوق داد و شرکت کشتیسازی دولتی چین و صنعت کشتیسازی چین ادغام شد. این دو شرکت دولتی اخیراً برنامههایی را برای تحکیم و سادهسازی ساختار شرکتی خود برای حمایت از رشد بیشتر اعلام کردهاند.
در ادامه گزارش به نقل از دادههای آماری مؤسسه کلارکسون آمده است کره جنوبی که در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۳۰ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت و مدتها در صدر رقبای چینی خود قرار داشت، اخیراً شاهد کاهش مداوم سهم خود از بازار کشتیسازی بوده است.
کره جنوبی هم اکنون با در اختیار داشتن ۱۸ درصد از سفارشات در مقابل چین با ۶۹ درصد از بازار سفارشات قدرت رقابت خود را از دست داده است.
سفارش ساخت کشتی در کره جنوبی طی سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۱۵.۵ درصد کاهش یافته بود. این موضوع بزرگترین شکاف بین چین و کره جنوبی را بوجود آورد.
علیرغم کاهش سهم کره جنوبی از بازار کشتیسازی جهان شرکت HD Hyundai کره جنوبی سفارشات ساخت سالانه خود را بیش از ۱۵۲ درصد به ارزش ۱۳.۵ میلیارد دلار بالا برده است.
همچنین شرکت کشتیسازی و مهندسی فراساحل هیوندای کره جنوبی در سال جاری برای ۱۸۱ کشتی به ارزش بیش از ۲۰.۵ میلیارد دلار سفارش دریافت کرده است.
با این حال، بیشتر سفارشها برای حاملهای گاز و به دنبال آن تعداد محدودی کشتیهای کانتینری و چند فروند تانکر بوده است.
استراتژی کره جنوبی که توسط دولت حمایت میشود، سفارشات انتخاب شده و تمرکز بر توسعه کشتیرانی نسل بعدی است.
این صنعت در حال سرمایه گذاری در کشتیهای سوخت جایگزین از جمله دریافت برخی از اولین سفارشات از کشتیهای با سوخت آمونیاک است. همچنین کشتیسازی این کشور با فنّاوری و حملونقل خودران به شدت در حال پیشرفت است.
از سوی دیگر چین نیز ظرفیت کشتی سازی خود را افزایش میدهد. تعدادی از یاردها سفارشات خود را برای حداقل یک دهه بستهاند و برخی هم اولین سفارشهای خود را رزرو کردهاند.
در پایان این گزارش آمده است با توجه به آمارهای موجود دیگر کره جنوبی قادر به رقابت با چین نخواهد بود.