۳۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱

روز‌های پررونق حمل‌ونقل دریایی در سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۴ که به روز‌های پایانی نزدیک است برای صنعت حمل‌ونقل سال پررونقی محسوب می‌شود. در این سال جهان با وجود بحران دریای سرخ شاهد افزایش ارقام تجارت دریایی و سفارش، تحویل و خرید و فروش کشتی‌ها بود. داده‌های منتشره حاکی از آن است که آمار‌ها در سطح نزدیک به رکورد در بخش‌های مختلف صنعت حمل‌و‌نقل دریایی تثبت شده است، بدین ترتیب حمل‌و‌نقل دریایی پس از دوران کووید از رشد مناسبی برخوردار بود و در همه عرصه‌ها قوی ظاهر شد.
کد خبر: ۱۰۱۴۸۰

روز‌های پررونق حمل‌ونقل دریایی در سال ۲۰۲۴

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل ازسایت مارین لینک؛ در این سال چین در تولید، دریافت سفارش و تحویل کشتی‌ها تسلط کامل داشت و بخش کارخانه کشتی سازی در کشور‌های سازنده یک روند رو به رشد‌ی داشت. در بخش افزایش ظرفیت ناوگان کشور سوئد در رتبه اول قرار گرفت.

 بازار سفارش ساخت کشتی و نوسازی  با افزایش قابل توجه سفارشات، به ویژه در بخش‌های کشتی‌های فله بر، کیپ سایز و پاناماکس، رشد  بسیار خوبی را تجربه کرد.

در بین کشور‌هایی که نسبت به سفارش ساخت، بالا بردن تعداد کشتی‌های ناوگان و خرید و فروش کشتی‌های نو و دست اول اقدام کردند می‌توان به ترتیب افزایش ظرفیت به سوئد، چین، آلمان، یونان و فرانسه اشاره کرد.

مناسب‌ترین و چشمگیرترین دستاورد‌ها در بخش کشتی‌های کیپ سایز مشاهده شد، ارزش این قبیل کشتی‌های ۱۵ ساله با ۱۸۰ هزار DWT حدود ۲۶.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

 این امر ناشی از درآمد‌های شرکت‌های کشتیرانی بود که  که ناشی از واردات قوی سنگ آهن، و زغال سنگ به چین، همراه با تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ به  اطراف دماغه امید نیک بود.

در این گزارش آمده است بحران طولانی‌مدت دریای سرخ، محرک اصلی تقاضا در سال ۲۰۲۴ میلادی  بود که رشد صنعت حمل‌ونقل دریایی حدود ۱۶ درصد سال به سال افزایش یافت و حدود ۶ درصد به رشد  تجارت جهانی افزوده شد.  

بدین ترتیب در نتیجه رشد تجارت جهانی، نرخ کرایه حمل یک ساله  برای کشتی‌های کانتینری در تمام بخش‌ها  روند صعودی داشت.

ربکا گالانوپولوس، تحلیلگر ارشد دریایی در زمینه عملکرد صنعت حمل‌ونقل دریایی در سال ۲۰۲۴ میلادی معتقد است بازار حمل‌ونقل کانتینر‌ی در سال  جاری میلادی رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد که ناشی از افزایش تقاضا، بالارفتن درآمد و  رشد مجدد ارزش دارایی‌ها در تمام بخش‌ها بوده است.

این موضوع به خوبی در سفارشات ساخت کشتی‌های جدید نیز منعکس شده است که مجموع سفارشات کشتی‌های کانتینری در مقایسه با  سفارش‌های سال ۲۰۲۳ میلادی، حدود ۷۶ درصد افزایش یافته است.

وی افزود شرایط صعودی که در بازار کانتینر از نظر سفارشات ساخت جدید مشاهده می‌شود، که این امر به افزایش قیمت دارایی برای سایر بازار‌ها کمک می‌کند.

این گزارش می‌افزاید درآمد‌های بخش حامل گاز طبیعی مایع (LNG) در سال ۲۰۲۴ میلادی به دلیل تأخیر در پروژه ها، افزایش عرضه کشتی‌ها تا حدودی کاهش یافته است.

بر این اساس سال ۲۰۲۴ میلادی فصل اوج معمول برای کشتی‌های LNG نبود، زیرا ۶۲ کشتی تحویل داده شده است.

جارل میلفورد، تحلیلگر دریایی Veson Nautical نیز در این زمینه  گفت: با نگاهی به ارزش دارایی کشتی‌های LNG با وجود کاهش درآمد، پیشرفت‌های ارزشمندی در همه اندازه‌ها و سنین کشتی‌ها مشاهده می‌شود.

به‌طور کلی فعالیت‌های سفارش‌دهی جدید برای کشتی‌های LNG علاوه بر معاملات دست دوم، سال به سال افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است بازار نفتکش‌ها  هم سال ۲۰۲۴ میلادی را با شروعی پویا در زمینه نرخ‌ها و ارزش‌ها در موقعیتی قوی آغاز کرد. این ناوگان با افزایش تقاضا به دلیل تحریم‌های نفتی علیه روسیه و کشتی‌های در حال تردد از دماغه امید نیک به منظور جلوگیری از درگیری در دریای سرخ  در سراسر جهان  رشد خوبی را به نمایش گذاشت.

در پایان گزارش آمده است به دلیل قیمت‌های بسیار بالا و تقاضای ضعیف چین، همراه با عدم اطمینان نسبت به انتخابات اخیر آمریکا و آنچه که ترامپ ممکن است برای نفت و گاز در نظر داشته باشد، درآمد‌ها و فروش کشتی‌های دستِ دوم در ناوگان نفتکش جهان کاهش یافته است.

 

روز‌های پررونق حمل‌ونقل دریایی در سال ۲۰۲۴

ارسال نظرات
آخرین اخبار