به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از marinelink، به منظور حمایت از انتقال صنعت دریایی به آیندهای پاکتر و سبزتر، پلتفرم جدیدی توسط شرکت DNV ایجاد شده است. این پلتفرم نمای کلی از پیشرفتهای سوختها و فناوریهای جایگزین را ارائه میدهد. همچنین، سرمایهگذاری در ساخت کشتیها، زیرساختهای ذخیرهسازی و تأسیسات تولید سوخت را پوشش میدهد. بر این اساس، LNG همچنان محرک اصلی است و قرار است ۲۳ کشتی از این سوخت استفاده کنند که ۱۵ فروند از آنها کانتینری هستند.
«جیسون استفاناتوس»، مدیر کربنزدایی جهانی در DNV Maritime، در این زمینه اظهار کرد: سفارشهای ساخت کشتیهای جدید توسط بخش کانتینر هدایت میشود، زیرا اکثر سفارشات جدید در سال ۲۰۲۴ میلادی برای کشتیهای با سوخت جایگزین برای کشتیهای کانتینری بوده است.
براساس این گزارش، ماه نوامبر ۲۰۲۴ میلادی برای بخش کشتیهای حامل خودرو خوشاقبال بوده است، چرا که ۶ فروند کشتی جدید با سوخت LNG در دفتر سفارشات به ثبت رسیده است. همچنین چهار سفارش جدید برای کشتیهای دارای سوخت آمونیاک نیز به ثبت رسیده است.
به گفته مسئولان مؤسسه DNV، ماه دسامبر برای سفارشهای جدید کشتیها با سوخت جایگزین چندان پررونق نبود. در ادامه این گزارش آمده است که نتایج پلتفرم AFI بیانگر کُندی سفارشهای جدید برای کشتیهای با سوخت جایگزین است، علیرغم ثبت سفارش ۳۳ فروند در ماه نوامبر. اما این آمار نشان میدهد نوامبر، پس از ماه اکتبر، قویترین ماه در بخش سفارش ساخت کشتی با سوختهای جایگزین است.
در پایان این گزارش آمده است که سوخت LNG با استقبال استثنایی از سوی سفارشدهندگان در ماههای تابستان ۲۰۲۴ میلادی همچنان در سرفصل اخبار دریایی باقی مانده است.