به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از Maritime Executive، اداره حملونقل و لجستیک (TLB) هنگ کنگ با همکاری اداره محیط زیست و اکولوژی یک مطالعه امکانسنجی انجام داده و با در نظر گرفتن تجربیات بینالمللی و تحولات فعلی بازار، برنامهای به نام “اکشن پلن” یا برنامه اقدام ارائه کرده است تا به یک مرکز ذخیرهسازی سوخت دریایی سبز تبدیل شود. طبق این برنامه، سازمان بینالمللی دریانوردی باید استانداردهای سوخت دریایی را منتشر کرده و مکانیزم جهانی قیمتگذاری کربن دریایی را تا سال ۲۰۲۷ میلادی راهاندازی کند و همچنین بر توسعه قابلیتهای ذخیرهسازی سبز تأکید کند.
براساس این گزارش، از جمله اهداف دیگر تعیینشده در برنامه اقدام، کاهش انتشار کربن برای کشتیهای ثبت شده در هنگ کنگ به میزان حداقل ۱۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی است. همچنین، تا سال ۲۰۲۶ میلادی، ۵۵ درصد از کشتیهای دارای سوخت دیزلی در ناوگان دولتی به استفاده از سوخت سبز روی آورند و انتشار کربن از پایانه کانتینری Kwai Tsing حداقل ۳۰ درصد در مقایسه با سطوح سال ۲۰۲۱ میلادی کاهش یابد. یکی دیگر از اهداف این است که اطمینان حاصل شود حداقل ۷ درصد کشتیهای ثبت شده در هنگ کنگ تا سال ۲۰۳۰ میلادی سوخت دریایی سبز مصرف میکنند.
دولت چین، بهعنوان یکی از شلوغترین بنادر آسیا، به دنبال رقابت با رقبای منطقهای مانند سنگاپور است و برنامه اقدام، کمکی در راستای این هدف محسوب میشود. این برنامه همچنین شامل برنامههای کربنزدایی دولت مرکزی و تقاضای پیشبینیشده هنگکنگ در بخش صنعت است.
مدیر اجرایی سوختهای جایگزین هنگکنگ در این زمینه گفت: هدف ما توسعه هنگکنگ به یک مرکز ذخیرهسازی سوخت دریایی سبز است. همچنین در برنامه پنجساله خود خواستار اقداماتی برای ترویج توسعه و ارتقاء بنادر سبز و استفاده از سوختهای دریایی پاک هستیم.
«لام سای هونگ»، وزیر حملونقل و لجستیک هنگکنگ، در این زمینه گفت: برنامه اقدام به طور کامل منعکسکننده عزم دولت منطقه اداری ویژه هنگکنگ برای توسعه ذخیرهسازی سوخت دریایی سبز است و دستورالعملها و اهداف عملی روشن و مشخصی را برای هنگکنگ ارائه میدهد تا با روند بینالمللی کشتیرانی سبز همگام شود.
در پایان این گزارش آمده است که برنامه اقدام پنج استراتژی و ۱۰ اقدام را برای توسعه تأمین و زیرساخت سوختهای سبز دریایی تعیین میکند. همچنین قصد دارد یک طرح تشویقی ذخیرهسازی سوخت دریایی سبز ایجاد کند تا شرکتها را به راهاندازی کسبوکارهای ذخیرهسازی سوخت دریایی سبز در هنگکنگ تشویق کند.
دولت هنگکنگ همچنین برای ایجاد زنجیرۀ تأمین سوخت سبز دریایی، به دنبال تسهیل قراردادهای خروجی بین منابع سوخت سبز از سرزمین اصلی و شرکتهای کشتیرانی خواهد بود و انتظار دارد تا اوایل سال آینده یک آییننامه جامع عملی برای ذخیرهسازی LNG و متانول منتشر کند. این مراحل بهعنوان بخش کلیدی استراتژی برای ایجاد نقش هنگکنگ در بازار ذخیرهسازی سبز آینده در نظر گرفته میشود.