به گزارش خبرگزاری مانا، رویترز اعلام کرد که قرار است کانال پاناما در سالهای آینده، به همراه مقابله با خشکسالی و کمآبی، تعداد کانتینرهایی را که از طریق آبراه تجاری که اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس را به هم متصل میکند، دو برابر افزایش دهد.
براساس این گزارش، ریکورت واسکوئز، رئیس کانال پاناما، در یک کنفرانس بینالمللی دریایی، با اشاره به وضعیت مناسب کانال در حال حاضر گفت: “ما بخش کشتیرانی را تشویق میکنیم تا محمولهها را یکپارچه کنند، در نتیجه آب کمتری برای عبور کشتیها، بهویژه کشتیهای کانتینری مصرف شود.”
براساس این گزارش، اداره کانال پاناما به دنبال خشکسالی شدید که کشتیها را بین اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی و اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی مجبور به انتخاب مسیرهای جایگزین بین آمریکا و آسیا کرد، یک برنامه سرمایهگذاری ۸ میلیارد دلاری در پیش دارد.
ریکورت واسکوئز در ادامه گفت: “این میزان سرمایهگذاری به کانال اجازه میدهد تا در بخش کشتیهای کانتینری، در سالهای آینده حداقل ۵ میلیون کانتینر اضافه بر ۸.۳ میلیون کانتینر فعلی در سال ترانزیت کند.”
به گفته وی، توسعه قبلی کانال به آبراه اجازه داد تا تمرکز بیشتری روی کشتیهای کانتینری داشته باشد. همچنین، کانال شاهد بازگشت کشتیهای فلهبر نیز بود.
واسکوئز خاطرنشان کرد: “علیرغم رفع محدودیتهای مربوط به خشکسالی، تعداد شناورهای LNG که از کانال عبور میکنند کمتر از حد معمول باقی میماند.”
وی تاکید کرد: “اگر دونالد ترامپ، رئیسجمهور جدید آمریکا، تعرفههای بالای پیشنهادی خود را بر کالاهای چینی اجرا کند، کانال نگران یک جنگتجاری جدید احتمالی بین چین و آمریکا است. چنین مسئلهای میتواند باعث بروز مشکل، بهویژه در تجارت LNG شود.”
وی در پایان گفت: “این کانال در حال بررسی فرصتهای تجاری با بندر هیوستون است که به عنوان مرکز توزیع بسیاری از کالاهای آمریکا عمل میکند.”