۰۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶

فراز و نشیب صنعت کانتینری در سال ۲۰۲۵

صنعت حمل‌ونقل کانتینری با فراز و نشیبی که در سال ۲۰۲۴ میلادی داشت در حالی به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که همچنان در حال گسترش ناوگان جهانی است و سفارش‌ها یکی پس از دیگری همچنان در حال تحویل است. حال اگر در سال ۲۰۲۵ میلادی تقاضا‌های جدیدی برای این قبیل کشتی‌ها ایجاد نشود و کشتی‌های فرسوده و قدیمی به یارد‌های اوراق اعزام نگردند، سرنوشت مشخص و قابل پیش‌بینی غیر از کاهش نرخ‌ها در سال ۲۰۲۵ میلادی برای این صنعت نمی‌توان پیش بینی کرد. این درحالی است که رویداد جدیدی را مانند بحران دریای سرخ شاهد نباشیم وگرنه این صنعت در سال آینده حال و روز خوشی نخواهد داشت و احتمال دارد دوران رکود و آسیب دیدگی خدمات را شاهد باشیم.
کد خبر: ۱۰۰۸۳۰

فراز و نشیب صنعت کانتینری در سال ۲۰۲۵

 

اختصاصی مانا- «دارون ویدی»، تحلیلگر ارشد Dynamar، اخیراً در گزارشی به بررسی و تحلیل عوامل بنیادی بازار حمل‌و‌نقل کانتینری و سقوط نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری پرداخته است. او بر این باور است که علیرغم تحویل کشتی‌های جدید با نرخ بی‌سابقه در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی، تعداد بسیار زیادی از سفارش‌ها هنوز در دفترچه ثبت است، به طوری که ناوگان حمل‌و‌نقل چاره‌ای جز افزایش ظرفیت خود ندارد. به طور خاص، قرار است ۴۷۰ کشتی جدید با ظرفیت ۳.۲ میلیون TEU در سال جاری و در سه ماه اول سال ۲۰۲۵ میلادی تحویل داده شوند.

همچنین، وعده داده شده که کشتی‌هایی با ظرفیت ۲۴۷ هزار TEU تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی اسقاط خواهند شد، اما زمان دقیقی برای اعزام آنها به یارد‌های اوراق مشخص نشده است. مالکان اعلام کرده‌اند که در فرصت مناسب این کار را انجام خواهند داد. بدین ترتیب، ناوگان جهانی حمل‌و‌نقل کانتینری ممکن است به بیش از ۳۱.۴ میلیون TEU افزایش یابد که نشان‌دهنده یک افزایش سالانه ۱۰ درصدی است.

سال ۲۰۲۵؛ رکود یا رونق صنعت کانتینری

بر اساس این تحلیل، ممکن است در سال ۲۰۲۵ میلادی در بازار نرخ‌های حمل‌و‌نقل فاجعه‌ای رخ دهد. البته پیش از این نیز باید شاهد رکود می‌بودیم، اما جنگ اسرائیل و فلسطینی‌ها و بحران دریای سرخ اجازه وقوع آن را نداد. همان‌طور که مشاهده کردیم، جهش‌های رشد ظرفیت در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ میلادی بلافاصله با رکود بازار و زیان‌های قابل‌توجه شرکت‌های حمل‌و‌نقل همراه شد. اما پس از دوران بحران کووید، به دلیل نحوه واکنش شرکت‌های کشتیرانی به وضعیت دریای سرخ و سایر اختلالات، رکود به وجود نیامد.

در این راستا، شرکت‌های کشتیرانی کانتینری همچنان سعی می‌کنند به وضعیت بازار خوشبین باشند. برخی از این شرکت‌ها اکنون درآمد سال ۲۰۲۴ میلادی خود را به شکل افزایشی پیش‌بینی می‌کنند. بر‌اساس گزارش موسسه Linerlytica، شرکت‌های کشتیرانی بزرگی مانند هاپاگ لوید و مرسک، پیش‌بینی‌های سال خود را بر اساس رشد سه ماهه سوم افزایش داده‌اند. اما مشاوران معتقدند که اپراتور‌ها نمی‌توانند این روند را ادامه دهند.

هدف در سال ۲۰۲۴؛ عبور از بحران

با این حال، از دید تحلیلگران، آنچه در سال جاری شاهد آن بودیم، بیشتر عبور از بحران بود، که به دنبال انتقال محموله‌ها به منظور جلوگیری از جابه‌جایی احتمالی ناشی از انحرافات دریای سرخ یا اعتصابات کارگران اسکله آمریکا بود، نه رشد تقاضا.

با این توصیف، انتخابات آمریکا می‌تواند باعث افزایش میزان جابه‌جایی محموله‌ها شود، زیرا حمل‌کنندگان به دنبال اجتناب از افزایش تعرفه‌ها هستند که هر دو نامزد ریاست‌جمهوری به آن وعده داده‌اند. همچنین، اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا بر کالا‌های چینی می‌تواند منجر به افزایش نرخ حمل و نقل و عجله حمل‌کنندگان به واردات کالا‌های اولیه شود.

«پیتر ساند»، تحلیلگر ارشد Xeneta، نیز در تحلیل خود به اهمیت و تأثیر تهدید حمله بیشتر به بنادر آمریکا اشاره کرده است. Xeneta همچنین نسبت به تنش‌ها در تنگه تایوان و بنگلادش و پتانسیل گسترش بحران خاورمیانه در منطقه تأکید می‌کند که همه این عوامل در ماه‌های آینده برای حمل‌و‌نقل کانتینری تأثیرگذار خواهند بود. با این حال، سوال این است که آیا حمل‌و‌نقل کانتینری در سال آینده به بازار پر خریدار تبدیل خواهد شد؟ از دید تحلیلگران، پاسخ قطعی مثبتی برای آن وجود ندارد.

سیر نزولی احتمالی نرخ‌ها

با بررسی همه جوانب و تأمل در تحلیل‌های صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ میلادی حمل‌کننده‌ها به وضوح با نرخ‌های پایین‌تری روبه‌رو خواهند بود. اما اگر اختلال دیگری در زنجیره‌های تأمین جهانی به وجود نیاید، و در شرایطی که ظرفیت مازاد شدید وجود دارد، نیاز به کاهش عرضه نیز احساس خواهد شد. این به معنای کاهش ظرفیت ناوگان است.

نتیجه‌گیری از ارزیابی تحلیل‌ها این است که سطح خدمات در آینده آسیب خواهد دید. همان‌طور که سطح خدمات ضعیف در حال حاضر باعث شکایت حمل‌کنندگان شده است. باید دید آیا سال آینده با فروکش شدن تب انتخاباتی آمریکا، دولت‌ها و سیاستمداران پس از یک دوره طولانی سود شرکت‌های حامل، تا چه حد از بخش حمل‌و‌نقل کانتینری حمایت می‌کنند و این صنعت با چه چالش‌ها و تغییراتی در سال آینده میلادی روبه‌رو خواهد شد.

منبع: Tradewinds News

 نویسنده: Nick Savvides

ارسال نظرات
آخرین اخبار