۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

رصد بیماری حاد هپاتو پاکراس با جدیت دنبال می‌شود

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان با تاکید بر اینکه رصد بیماری حاد هپاتو پاکراس با جدیت دنبال می‌شود، گفت: هفتمین گشت پروژه بررسی عوامل محیطی و مدیریتی مؤثر در بروز این بیماری انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۰۷۷۷

رصد بیماری حاد هپاتو پاکراس با جدیت دنبال می‌شود

 

صدیق مرتضوی در گفتگو با خبرنگار مانا در بندرعباس با اشاره به اجرای هفتمین گشت پروژه بررسی عوامل محیطی و مدیریتی مؤثر در بروز بیماری حاد هپاتو پانکراس در مزارع پرورش میگوی استان هرمزگان، اظهار کرد: «هپاتو پانکراس» یک بیماری نوظهور در مزارع پرورش میگوی استان هرمزگان و بوشهر است.

وی با تاکید بر اینکه پرورش‌دهندگان این آبزی باید مسائل و هشدار‌های قرنطینه‌ای را جدی بگیرند، افزود: این بیماری از حدود دو سال قبل برای نخستین بار در ایران دیده شده که با توجه به تحقیقات صورت گرفته، فراگیر و تلفات‌گیر بوده و در صورت مدیریت نشدن می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به صنعت میگو و صادرات و تجارت آن وارد می‌کند.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان ادامه داد: این پژوهشکده بر اساس وظایف محول شده گشت‌های شناسایی و کنترل بیماری مورد نظر در مزارع استان هرمزگان را آغاز کرده است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه نکروز عفونی حاد هپاتو پانکراس از بیماری‌های اخطارکردنی سازمان جهانی بهداشت دام به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: هفتمین گشت پروژه بررسی عوامل محیطی و مدیریتی مؤثر در بروز بیماری حاد هپاتو پانکراس در مزارع منتخب میگو در آب‌های ایرانی دریای عمان انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه این پروژه مشترک بین سازمان دامپزشکی و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در حال انجام است، عنوان کرد: مدت زمان پروژه دو سال بوده و از فروردین ۱۴۰۳ آغاز شده است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان با اشاره به اهداف این پروژه، بیان کرد: تعیین عوامل محیطی در استخر‌های منتخب، تعیین عوامل مدیریتی در استخر‌های منتخب و تعیین رتبه‌بندی تاثیر عوامل مدیریتی- محیطی در بروز یا پیشگیری در استخر‌های منتخب میگو از مهمترین اهداف مدنظر در اجرای این پروژه است.

مرتضوی با اظهار اینکه هفتمین گشت پروژه از تاریخ ۳۰ مهرماه به مدت دو روز اجرا شده است، اضافه کرد: نمونه‌برداری در فواصل زمانی دوبار در هر ماه است و در صورت مشاهده بیماری، دوره زمانی کاهش می‌یابد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این مرحله از نمونه‌برداری، نمونه‌برداری از سه مزرعه با سه استخر در سایت تیاب شمالی و دو مزرعه با سه استخر در سایت تیاب جنوبی، کانال زهکش و محل آبگیری به منظور سنجش میزان مواد مغذی (نیترات، نیتریت، فسفات و آمونیاک) انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به جزئیات بیشتر از این نمونه‌برداری، تصریح کرد: ثبت پارامتر‌های محیطی مانند دما، شوری، اکسیژن، PH با استفاده از دستگاه مولتی پارامتر دیجیتال در محل صورت گرفته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار