۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷

رقابت ائتلاف‌های کانتینر‌ی برای تغییر در بازار حمل کانتینر

راه‌اندازی ائتلاف Gemini میان دو شرکت بزرگ کشتیرانی مرسک و هاپاگ لوید بخش کانتینر را وارد دوران جدیدی خواهد کرد که باعث کاهش هزینه، افزایش قابلیت اطمینان برنامه‌ها و بهبود زمان‌بندی در حرکت کشتی‌ها می‌شود. در این میان، خط کشتیرانی MSC بدون همکاری با ائتلاف‌های جدید کانتینری به رقابت با خطوط کشتیرانی می‌پردازد. از دید تحلیلگران، تایتان‌ها در نبردی با ریسک بالا در حال تغییر بازار حمل کانتینر هستند.
کد خبر: ۱۰۰۷۲۰

رقابت ائتلاف‌های کانتینر‌ی برای تغییر در بازار حمل کانتینر

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز، ائتلاف Gemini آماده است تا یک سرویس ممتاز با قابلیت اطمینان بالای ۹۰ درصد برای زمان‌بندی کانتینر‌ها به صنعت کشتیرانی ارائه کند.

بر‌اساس این گزارش، بزرگ‌ترین اپراتور جهان یعنی MSC و دو گروه دیگر، Ocean و Premier Alliance، در رقابت با Gemini خواهند بود. مزیت بزرگ MSC اندازه ناوگان آن است که از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون به شدت افزایش یافته است. شرکت سوئیسی MSC کمی بیش از شش میلیون TEU کانتینر در اختیار دارد.

شرکت‌های HMM و یانگ مینگ، وان ائتلاف Premier Alliance را طی یک قرارداد پنج‌ساله از فوریه سال ۲۰۲۵ میلادی آغاز کرده و خدمات مستقیمی را در تجارت اقیانوس آرام و آسیا به اروپا انجام خواهند داد که می‌توانند با Gemini رقابت کنند.

همچنین ائتلاف Ocean Alliance، شامل شرکت‌های OOCL، CMA CGM و Evergreen و کاسکو، با مجموع ۸.۷۲ میلیون TEU می‌تواند سطوح مشابهی از خدمات را مانند Gemini و MSC ارائه دهد.

بر‌اساس این گزارش، جمینی که شامل شرکت‌های مرسک و هاپاگ لوید است، می‌تواند در برنامه‌های خود بسیار موفق باشد و راه را به سمت روش جدیدی برای تحویل کالا‌های جهان و حمل‌و‌نقل ارزان‌تر هدایت کند. در حالی‌که محصولات ممتاز با خدمات جمینی ارسال می‌شوند.

«سایمون هینی»، تحلیلگر و مشاور ارشد Drewry، با وجود اینکه اعتصاب کارگران بندری آمریکا را پیش‌بینی کرده بود، در زمینه رقابت ائتلاف‌ها می‌گوید پیش‌بینی اینکه چه پیش خواهد آمد بسیار دشوار است. وی ادامه می‌دهد، اگر ائتلاف Gemini بتواند به هدف اعلام‌شده خود دست یابد، یعنی حمل باری با قابلیت اطمینان برنامه‌ریزی بیش از ۹۰ درصد انجام شود، بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود؛ در حالی‌که این رقم در حال حاضر برای برخی اپراتور‌ها حدود ۵۰ درصد است.

در ادامه این گزارش، تحلیلگر ارشد Xeneta نیز معتقد است فرستندگان کالا می‌خواهند قابلیت اطمینان سرتاسری داشته باشند، بنابراین خدمات Gemini تحت نظارت بسیار دقیق قرار خواهند گرفت. Ocean Alliance و MSC نیز می‌توانند انتخاب‌های امنی در نظر گیرند. اما باید توجه کرد که اگر مرسک و هاپاگ زمان تحویل خود را برآورده نکنند، فاجعه‌بار خواهد بود. با این حال، همه ما دوست داریم نتیجه را ببینیم.

تحلیلگر مؤسسه Sea Intelligence نیز با تشبیه رقابت ائتلاف‌های کانتینری به نبرد تایتان‌ها با ریسک بالا که قصد دارند تغییرات جدیدی در بازار حمل کانتینر ایجاد کنند، اظهار می‌دارد در حالی‌که مرسک و هاپاگ لوید بهترین قابلیت اطمینان برنامه را در میان ۱۳ خط برتر در آگوست ۲۰۲۴ میلادی داشتند، آنها تاکنون فقط قابلیت اطمینان ۵۴ درصد را مدیریت کرده‌اند که بسیار کمتر از ۹۰ درصد است که قصد دارند سنگ بزرگی را تحت عنوان Gemini بردارند.

«دارون ویدی»، تحلیلگر Dynamar، نیز در این زمینه خاطرنشان می‌سازد کاهش هزینه و بهبود برنامه‌های زمان‌بندی شده همیشه در حمل‌و‌نقل کانتینری، به ویژه پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی، امری مهم بوده است. باید پس از راه‌اندازی ائتلاف میزان فاصله شعار‌ها با عمل مشخص شود. تا زمانی‌که حرکتی آغاز نشده، نمی‌توان به طور قطع اظهار نظر کرد. اما به عنوان تحلیلگری که سال‌ها در بخش دریا و دریانوردی تحقیق کرده‌ام، باید اعتراف کنم خط کشتیرانی MSC همیشه در مقایسه با همتایان خود یک سیاست مدیریت ناوگان خلاقانه داشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار