۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳

بندر چوئبده ، دروازه شکست حصر آبادان

بندر چوئبده در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر بندری آبادان و در سواحل آبراه بهمنشیر، در دوران دفاع مقدس، دروازه اصلی عملیات شکست حصر آبادان در مهر ماه ۱۳۶۰ بود.
کد خبر: ۱۰۰۳۲۱

 

بندر چوئبده ، دروازه شکست حصر آبادان

مانا- قایق داران و لنجداران بندر چوئبده در مدت یک سال محاصره شهر آبادان، همه توان خود را برای پشتیبانی از رزمندگان و مدافعان محاصره شده در این شهر به کار بستند تا اجازه ندهند این شهر بندری و راهبردی توسط نظامیان بعثی عراق اشغال شود.
رزمندگان و ساکنان شهر بندری چوئبده از طریق بندر امام خمینی و آبراه بهمنشیر، مهمات، آذوقه و تجهیزات جنگی و دفاعی را با لنج‌ها و قایق‌های چوبی به صورت شبانه و به دور از دید دشمن بعثی به آبادان می‌رساندند.    
بنا به گفته فرماندهان ارشد نظامی چنانچه پشتیبانی ساکنان و لنج داران بندر چوئبده شکل نمی‌گرفت شهر آبادان به تسخیر نیرو‌های بعثی عراق می‌آمد و دشمن پیشروی خود را به سمت ماهشهر و بندر امام خمینی ادامه می‌داد و این مناطق در معرض سقوط قرار می‌گرفتند.  
امام جمعه بندر چوئبده در خصوص اهمیت این بندر و کمک رسانی به مدافعان شهر محاصره شده آبادان می‌گوید: لنجداران چوئبده، مهمات و نیرو را از بندر امام خمینی به چوئبده و آبادان منتقل می‌کردند تا امکان مقاومت مدافعان این شهر فراهم شود.
حجت الاسلام حمید سیلاوی با بیان اینکه این پشتیبانی در زمان آغاز عملیات ثامن الائمه (ع) در پنج مهرماه ۱۳۶۰ به اوج خود رسید افزود: نیرو‌های کمکی و تازه نفس برای عزیمت به آبادان از چونبده حرکت کردند و با طی مسافت آبی  ۴۵ کیلومتری خود را به شرق آبادان رسانده و به نیرو‌ها و مدافعان این شهر پیوستند.
وی گفت: همه تجهیزات و مهمات مورد نیاز رزمندگان شرکت کننده در عملیات شکست حصر آبادان از طریق بندر چوئبده تأمین می‌شد.  
سیلاوی با تجلیل از لنجداران بندر چوئبده که با وجود فشار دشمن بعثی، این منطقه حساس و راهبردی را ترک نکرده و در حماسه آفرینی‌های زیادی در مدت یکسال محاصره شهر آبادان خلق کردند افزود: مردم بندر چوئبده در تداوم دفاع از میهن اسلامی، نقش مهمی در پشتیبانی از عملیات غرورآفرین والفجر ۸ که منجر به آزاد سازی شهر فاو عراق و عبور معجزه گونه رزمندگان اسلام از آبراه اروندرود شد ایفا کردند.
وی با بیان اینکه با گذشت حدود ۳۶ سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز نقش مهم و تعیین کننده لنج داران و قایق داران چوئبده به درستی تبیین نشده خواستار ثبت وقایع و خاطرات لنج داران چوئبده با هدف انتقال این معارف و ایثارگری‌ها به نسل‌های آینده شد.
جواد سعدون‌زاده از نمایندگان مردم آبادان، اروندکنار و چوئبده نیز در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به نقش مؤثر لنج داران بومی بندر چوئبده در هشت سال دفاع مقدس به خصوص شکست حصر آبادان و پشتیبانی از رزمندگان و مدافعان شهر آبادان در یک سال نخست جنگ تحمیلی اظهار داشت: نقش لنج داران چوئبده در هشت سال دفاع مقدس کمتر رزمندگان خطوط مقدم جبهه‌ها نبود.
وی با بیان اینکه لنج داران بندر چوئبده به صورت خودجوش و داوطلبانه حمایت‌گر رزمندگان اسلام بودند و شهدای زیادی نیز تقدیم اسلام و ایران کرده‌اند افزود: دشمن بعثی با حملات هوایی و توپخانه تلاش زیادی برای قطع خطوط پشتیبانی در بندر چوئبده تدارک دید ولی هیچ گاه در روند پشتیبانی از رزمندگان اسلامی خللی ایجاد نشد.
وی گفت: لنج داران چوئبده بدون هیچ چشمداشتی تا اواخر حماسه هشت سال دفاع مقدس، در خدمت ایران و دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی بودند.  
به گزارش مانا، به مناسبت هفته دفاع مقدس، مراسمی در تجلیل از لنج داران چوئبده در دفاع مقدس در این شهربندری برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار