۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱

شایعه بلوم جلبکی کشند قرمز در آب‌های ساحلی بندرعباس

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: بررسی احتمال بروز شکوفایی جلبکی در آب‌های ساحلی بندرعباس حاکی از عدم صحت اخبار منتشر شده در این زمینه است.
کد خبر: ۱۰۰۲۲۶

شایعه بلوم جلبکی کشند قرمز در آب‌های ساحلی بندرعباس

 

محمد صدیق مرتضوی در گفتگو با خبرنگار مانا در بندرعباس درباره بروز احتمالی پدیده کشند قرمز در آب‌های ساحلی بندرعباس توضیح داد که بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

او افزود: پس از بازدید میدانی کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان، نمونه‌های جمع‌آوری شده در آزمایشگاه مورد آنالیز و بررسی قرار گرفت.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان ادامه داد: در ایستگاه نمونه‌برداری واقع در پارک دولت، رنگ آب کاملاً طبیعی بود و بررسی میکروسکوپی نشان داد که تراکم فیتوپلانکتون‌ها در حد شکوفایی نیست.

مرتضوی خاطرنشان کرد: جنس‌های مشاهده شده شامل رده دینوفیسه‌ها از قبیل Protoperidinium quinquecorne و از رده باسیلاروفیسه‌ها Rhizosolenia setigera و Biddulphia favus و همچنین جلبک‌های سبز-آبی Oscillatoria بود.

وی همچنین بیان کرد: در محل نمونه‌برداری در اسکله شیلات، بالاترین تراکم مربوط به Protoperidinium quinquecorne بود و پس از آن Rhizosolenia setigera قرار داشت.

مرتضوی افزود: لازم به ذکر است که Protoperidinium quinquecorne در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به حالت شکوفایی در خط ساحلی بندرعباس گزارش شده است.

او گفت: تعدادی از جلبک‌های سبز-آبی Oscillatoria نیز مشاهده شده که همگی از گونه‌های بومی منطقه هستند و در حال حاضر تراکم تخمینی آنها با وضعیت شکوفایی جلبکی فاصله دارد.

این مقام مسئول تأکید کرد: در سومین ایستگاه نمونه‌برداری در آب‌های ساحلی پشت استانداری، از دینوفیسه‌ها و Navicula از دیاتومه‌ها مشاهده شده که تراکم آنها در حد معمول و طبیعی گزارش شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار