۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲

احتمال اختلال در حمل‌ونقل کانتینری بنادر آمریکا از اول اکتبر

بازار حمل‌ونقل کانتینری شاهد کاهش آرام نرخ‌های نقدی است، اما هنوز در مقایسه با آغاز سال نرخ‌ها هنوز بالاست، زیرا تقاضا وجود دارد. در حال حاضر با توجه به شرایط موحود برخی از صاحبان کالا نسبت به خرید‌های کریسمس خود اقدام می‌کنند زیرا احتمال می‌رود با اعتصاب کارکنان لنگرگاه‌های آمریکا در اول اکتبر بازار حمل‌ونقل کانتینری با اختلال مواجه شود.
کد خبر: ۹۹۹۱۹

احتمال اختلال در حمل‌ونقل کانتینری بنادر آمریکا از اول اکتبر

 

به گزارش مانا به نقل از سایت ترید ویندز؛ انتظارات شرکت‌های کشتیرانی مبنی بر سقوط نرخ‌ها، با سفارش سیل عظیمی از کشتی‌های نوساز که در سال جاری قرار است تحویل شود از یک سو و مسائل خاورمیانه، همچنین افزایش تناژ کشتی‌ها که به دلیل تغییر مسیر‌های آسیا به اروپا از اطراف دماغه امید نیک اتفاق می‌افتد، از بین رفت.

در این راستا موضوعی که  احتمال دارد بر فراز و نشیب نرخ‌ها تأثیر داشته باشد اعتصال کارکنان لنگرگاه‌های آمریکا است به گونه‌ای که انجمن بین‌المللی لنگر‌گاه‌ها‌ی آمریکا (ila) هشدار داده در صورتی‌که در قرار‌داد‌های جدید تجدید نظر صورت نگیرد ۸۵ هزار عضو این انجمن از اول اکتبر دست به اعتصاب خواهند زد، به همین جهت مؤسسه اکسنتا به فرستندگان کالا‌های اروپایی و آمریکایی اعلام کرده از هم‌اکنون برای هر‌گونه اختلال در اول اکتبر آماده باشند.

از سوی دیگر طبق گفته مشاوران Xeneta و Drewry اختلال در زنجیرۀ تامین به علت بسته شدن کانال سوئز با افزایش تناژ کاهش پیدا کرده است.  

بر‌اساس شاخص WCI Drewry در حال حاضر  صنعت کانتینری با کاهش نرخ‌های جهانی روبه‌رو است.

«سایمون هینی»، تحلیلگر Drewry  در این زمینه می‌گوید: کاهش نرخ‌ها نشانه‌ای از این است که نادیده گرفتن هرگونه رویداد غیرمنتظره می‌تواند به معنای کاهش آهسته نرخ‌ها تا آخر سال باشد.

به گفتۀ وی شاخص wci در ۱۵ آگوست نسبت به هفته قبل از آن ۵۴۲۸ دلار به ازای هر  teu  بود که نشان دهنده کاهش ۲ درصدی است.

این شاخص ۴۸ درصد کمتر از اوج همه گیری قبلی کووید یعنی ۱۰۳۷۷ دلار در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی است، اما ۲۸۲ درصد بیشتر از میانگین نرخ ۱۴۲۰ دلار سال ۲۰۱۹ میلادی پیش از همه گیری کووید ۱۹ است.

براساس این گزارش شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگهای (SCFI) نیز پس از چند هفته کاهش، با افزایش اندکی روبه‌رو شد و به ۳۲۸۱.۳۶ واحد افزایش یافت که نشان دهنده ۲۷.۴۶ واحد افزایش نسبت به هفتۀ پیش است.

از دید تحلیلگران Sea-Intelligence، در صورت اعتصاب کارکنان لنگرگاه‌ها تخلیه و بارگیری روزانه ۷۴۰۰۰ TEU کانتینر انجام نخواهد شد که این امر به اختلال در حمل‌ونقل کانتینری دامن می‌زند.

«جان مونرو» مشاور بازار حمل‌ونقل آمریکا نیز به خبر‌نگاران گفت که با نزدیک شدن به زمان انقضای قرار‌داد‌ها هیچ نتیجه روشنی در مذاکرات به چشم نمی‌خورد.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار