۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵

کاهش شاخص حمل کانتینر ایجاد شکاف کوچک در سد بزرگ نرخ‌ها

شاخص حمل کانتینر (SCFI) در هفته منتهی به ۲۵ جولای با کاهش ۱۳۲ واحدی به ۳۵۴۲.۴۴ واحد رسید که کارشناسان این وضعیت را ایجاد شکاف کوچک در سد بزرگ نرخ ها می‌نامند.
کد خبر: ۹۹۶۸۰

کاهش شاخص حمل کانتینر ایجاد شکاف کوچک در سد بزرگ نرخ‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ سایت ترید ویندز به بررسی داده‌های موسسه اکستنا پرداخته و از کاهش جزئی نرخ حمل کانتینر خبر داده است؛ بر‌اساس داده‌های مؤسسه اکسنتا از ۱۵ ژوئیه نرخ‌های نقدی نه تنها افزایش نداشته است بلکه با کاهش ۵۰ دلاری در هر teu مواجه بوده است.  

بحران دریای سرخ و جذب ظرفیت مازاد و افزایش ازدحام بندری منجر به افزایش نرخ‌های حمل‌و‌نقل دریایی حداقل تا ۱۵۰ درصد در سراسر جهان شده است.  

اینک با گذشت زمان از اواسط جولای به بعد خطوط نرخ‌های پایین‌تری ارائه می‌کنند که از نگاه کارشناسان مؤسسه اکستنا نرخ حمل‌ونقل نقدی با این شرایط نَفَس می‌کشد.

بدین ترتیب افزایش نرخ توسط تمامی خطوط کشتیرانی رعایت نشده و برخی شرکت‌ها نرخ‌های پایین‌تری را ارائه کرده‌اند.

 داده‌های دریافتی حاکی است اگرچه نرخ‌ها در مسیر تجارت خاوردور به سواحل غربی آمریکا در هفته گذشته تا ۲ درصد بالا رفت، اما در سایر نقاط میانگین نرخ‌های نقدی بالا نرفته است.  

تحلیلگران اکسنتا  وضعیت موجود بازار حمل‌و‌نقل را (شکاف کوچک در سد بزرگ) نامیده‌اند.  

مؤسسه اکسنتا به مشتریان خود یاد‌آور‌ی می‌کند علت افزایش نرخ‌ها در سال جاری بحران دریای سرخ است و بعید است این مشکل به زودی حل شود با این حال نرخ‌های نقدی در برخی معاملات با کاهش روبه‌رو بوده است.

اگرچه نرخ‌ها همچنان بالا هستند میانگین نرخ‌های نقطه‌ای از دسامبر گذشته از آسیا تا غرب آمریکا بیش از ۳۸۲ درصد از آسیا تا شرق آمریکا ۳۰۰ درصد و در شمال اروپا ۴۵۷ درصد افزایش داشته است.

تحلیلگران اکستنا هشدار می‌دهند علی‌رغم کاهش جزئی شاخص حمل کانتینر شاید خوش‌بینی چندان دوام نداشته باشد، زیرا ابر‌های توفانی دیگری در کنار بحران دریای سرخ در افق حمل‌ونقل هویدا است، چراکه انتخاب ترامپ ممکن است شبح افزایش تعرفه‌ها بر چین را به دنبال داشته باشد که در چنین صورتی شاهد افزایش نرخ‌ها و تقاضا خواهیم بود.

براساس داده‌های بررسی شده مؤسسه اکستنا از دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی نرخ‌های نقطه‌ای از شرق دور تا سواحل شرقی آمریکا ۳۸۲ درصد در سواحل غربی ۳۰۰ درصد و در اروپا ۴۵۷ درصد بالا رفت.

در پایان این گزارش امده است همان‌گونه که اشاره شد شاخص SCFI با کاهش بیش از ۱۳۲ واحدی در هفته گذشته کاهش ۳۵۴۲.۴۴ واحدی داشته است، شاید این کاهش شاخص تغییری قریب الوقوع را در پایین آمدن نرخ‌ها نشان دهد و ممکن است شرایط طوری رقم بخورد که نرخ‌ها به حالت اولیه برگردد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار