۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳

رونق کالاهای چینی در بازار آفریقای جنوبی به دنبال بحران دریای سرخ

بحران دریای سرخ منجر به رونق تجارت دریایی از آسیا به کشور‌های آمریکای جنوبی، آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره هند شده که پیش از این کمتر سابقه داشته است. در این میان بازار جدیدی برای کالا‌های چینی در آفریقا گشوده شده است.
کد خبر: ۹۹۵۱۷

رونق کالاهای چینی در بازار آفریقای جنوبی به دنبال بحران دریای سرخ

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه تحقیقاتی کلارکسون؛ تجارت بین آسیا و کشور‌های آمریکای جنوبی و لاتین، آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره هند در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشته است. این رقم  نسبت به دوران قبل از همه گیری کرونا، ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.  

براساس این گزارش پس از رکود تجارت کانتینری در سال ۲۰۲۳ میلادی، که در آن تجارت کانتینری نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی تنها ۰.۶ درصد افزایش داشت، جابه‌جایی محموله‌های کانتینری از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ میلادی به ۵۸ میلیون TEU رسید که نسبت به سال قبل افزایش قابل‌توجهی داشت.  بدین ترتیب بحران دریای سرخ  بهترین شروع برای تحول در حمل‌و‌نقل کانتینری در سال میلادی جاری است.  

«توماس گرانت»، تحلیلگر مؤسسه کلارکسون در این زمینه گفت: دلایل زیادی باعث افزایش تجارت بین آسیا و سایر قاره‌ها که در بالا به آن‌ها اشاره شده دخیل است.

وی افزود: تجارت بین آسیا و آمریکای لاتین با افزایش قابل توجه صادرات کالا‌های صنعتی و اساسی همچنین واردات قوی خودرو توسعه یافته است.

وی در ادامه گفت: رشد تجارت در مناطق دورتر مانند شبه قاره هند تحت تأثیر رشد اقتصادی قوی در منطقه و همچنین افزایش سرمایه گذاری در تأسیسات تولیدی در هند بوده است. همچنین با بالا رفتن تجارت آسیا با آفریقا بازار جدیدی برای صادرات و واردات کالا‌های چینی پدید آمده است.

گرانت در پایان گفت: به نظر می‌رسد تجارت کانتینری پس از یک سال چالش برانگیز (۲۰۲۳)، که با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم کرد، با بهره گیری از محل بحران دریای سرخ در مسیر بهبود قرار دارد و به نظر می‌رسد سال قوی‌تری را پشت سر خواهد گذاشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار