۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱

افزایش نرخ حمل کانتینر را توان باز ایستادن نیست

شاخص جهانی کانتینر در هفته گذشته منتهی به چهارم جولای ۱۰ درصد دیگر بالا رفت و نرخ جابه‌جایی هر کانتینر ۴۰ فوتی به طور متوسط به ۵۸۶۸ دلار در هر teu رسید که این رقم ۲۹۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ میلادی می‌باشد.
کد خبر: ۹۹۴۶۸

افزایش نرخ حمل کانتینر را توان باز ایستادن نیست

 

اختصاصی مانا - بر‌اساس پیش‌بینی کارشناسان و تحلیلگران نرخ حمل کانتینر در ماه سپتامبر جاری  ضمن تأثیر پذیری از قرارداد‌های کوتاه مدت و بلند‌مدت و مشکلات مربوط به بحران دریای سرخ همچنان افزایش می‌یابد، حال اینکه این سوال مطرح است که منحنی افزایش نرخ کانتینر در چه نقطه‌ای خواهد ایستاد؟ سوالی که هنوز پاسخ درستی نمی‌توان به آن داد. از دید آنان در شرایط فعلی افزایش نرخ حمل کانتینر را توان باز ایستادن نیست.

روندی که براساس شاخص جهانی و پیش‌بینی کارشناسان در زمینه افزایش نرخ حمل کانتینر ادامه دارد به سمتی می‌رود که بیانگر دوران اوج گیری کروناست که در صورت ادامه نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در ماه سپتامبر  به نرخ زمان اوج گیری کرونا یعنی به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی  از ۱۰ هزار دلار فراتر خواهد رفت، زیرا در ماه سپتامبر سال  ۲۰۲۲ میلادی نرخ حمل هر کانتینر ۴۰ فوتی در سطح ۱۰۳۷۷ دلار  تثبیت شد.  

حال پرسش این است این نرخ‌ها تا چه اندازه همچنان به افزایش خود ادامه می‌دهند.  

نمی‌توان هیچ نسخه‌ای برای کاهش نرخ کانتینر با توجه به عوامل بحران در دریای سرخ، افزایش تقاضا و ازدحام بنادر پیچید که نشان دهد نرخ‌ها در حال کاهش هستند.

«پیتر ساند» تحلیلگر ارشد مؤسسه اکسنتا در وبلاگی نوشته نرخ حمل کانتینر از آسیا به اروپای شمالی در ماه جولای همچنان به روند افزایشی خود ادامه داده و به ۷۸۹۷ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است.  

نیاز اروپا و آمریکا به کالا‌های آسیایی

بدین ترتیب نگاهی به  ارسال کالا از  آسیا به آمریکا بیانگر آن است که نرخ‌ها نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی، به سواحل شرقی و سوحل غربی آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب ۷۲ و ۷۹ درصد را تجربه می‌کنند و چیزی به صد درصد افزایش نرخ کانتینر باقی نمانده است.  

«پیتر ساند» معتقد است احتمال دارد نرخ‌های نقدی به بالاترین سطح دوران همه‌گیری کرونا برسد، اما با قاطعیت نمی‌توان به این موضوع اشاره کرد، زیرا شاید عوامل مؤثری باعث کُندی این روند باشد. او معتقد است به درستی نمی‌توان گفت نرخ نقدی را تا چه میزان بالا می‌برند و تا چه حد می‌توان نگاه به بازار بلند مدت داشت به هرحال اوضاع از حیطه اختیار دست‌اندرکاران خارج است و عوامل تأثیر‌گذار در افزایش نرخ فراتر از آن است که ما فکر می‌کنیم بدون شک اروپا و آمریکا به کالا‌ها نیاز دارند و آسیا رغبت بیشتری برای صادرات کالا نشان می‌دهد، اما بحران دریای سرخ همچنان در ایجاد چالش و مشکلات  نقش خود را بازی می‌کند.

سه عامل عمده بالا رفتن نرخ حمل

از سوی دیگر «لارنس جنسن» مدیرعامل Vespucci Maritime دیدگاه مؤسسه اکسنتا را تأیید کرده و معتقد است سرعت افزایش نرخ حمل کانتینر بیش از آن است که پیش‌بینی کردیم و سؤال مهم آن است که این روند تا کی ادامه خواهد داشت و افق بازار را چگونه می‌توان مشاهده کرد.  

«لارنس جنسن» سه عامل را در رابطه با افزایش نرخ حمل کانتینر را انحراف کشتی‌ها از مسیر اصلی به سمت آفریقا، ازدحام بنادر در آسیا و افزایش تقاضا‌ی صادرات از آسیا به اروپا و آمریکا عنوان می‌کند.  

وی در ادامه حل بحران دریای سرخ را عاملی می‌داند که می‌تواند در کاهش نرخ‌ها مؤثر باشد، اما پیش‌بینی‌های کارشناسان بر این اساس است که در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی فصل اوج نرخ حمل کانتینر باشد.

وی بدون آنکه نگرانی خود را پنهان کند معتقد است احتمالاً این روند تا سال ۲۰۲۵ میلادی ادامه یابد.  

از دید این کارشناس نقطه قوتی برای کاهش نرخ کانتینر به چشم نمی‌خورد، مگر آنکه بازگشایی مسیر کانال سوئز تا حدودی به کاهش نرخ‌ها منجر شود و از  ازدحام بنادر و تأخیر کشتی بکاهد.

وی شرایط حال حاضر را با دوران همه‌گیری کرونا مقایسه کرده و معتقد است علاوه بر بیماری همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۲ میلادی حادثه کشتی Ever Given در کانال سوئز نیزبه افزایش نرخ منجر شد که نرخ حمل یک کانتینر ۴۰ فوتی تا ۱۵۰۰۰ دلار رسید به همین جهت نمی‌توان پیش‌‎بینی کرد در آینده چه اتفاقی برای صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری خواهد افتاد، اما نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان پیش‌بینی کرد که حداقل شرایط تا ماه سپتامبر به شکل فعلی و با تسریع در افزایش نرخ‌ها ادامه یابد.  

وی در پایان پیشنهاد می‌کند ذی نفعان صنعت کانتینری باید خود را برای آینده‌ای که روزنه امید پایین آمدن نرخ‌ها در آن کمتر به چشم می‌خورد آماده کرده وهمچنان  خود را برای عبور از مسیر‌هایی به سمت قاره آفریقا آماده کنند.

نویسنده: Mike Schuler
سایت بلومبرگ دریایی

ارسال نظرات
آخرین اخبار