۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴

شاخص حمل کانتینر به رکورد جدیدی دست یافت

شاخص جهانی کانتینر Drewry’s World Container (WCI) در تاریخ ۲۰ ژوئن با افزایش ۷ درصدی به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۵۱۱۷ دلار رسید که رکورد جدیدی در بالا رفتن بی‌رویه نرخ کانتینر از اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی تا‌کنون است.
کد خبر: ۹۹۳۵۷

شاخص حمل کانتینر به رکورد جدیدی دست یافت

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر‌اساس گزارش منتشر شده از سوی مؤسسه Drewry آخرین به روز‌رسانی نرخ‌های کانتینر نشان می‌دهد که نرخ‌های حمل هر کانتینر ۴۰ فوتی از آسیا به اروپا با افزایش همراه بوده و تراکم بیشتری در آسیا برای ارسال کانتینر به اروپا به چشم می‌خورد.  

در این گزارش آمده همانگونه که قبلاً تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که در نیمه دوم ماه ژوئن  نرخ حمل کانتینر تصاعدی خواهد بود، در این ارتباط شاخص ترکیبی حمل کانتینر ۴۰ فوتی بر‌اساس شاخص Drewry’s World Container (WCI) حاکی از آن است که به طور متوسط نرخ حمل هر کانتینر ۴۰ فوتی ۵۱۱۷ دلار است که نسبت به هفته مشابه سال گذشته میلادی ۲۳۳ درصد بالاتر رفته و ۲۶۰ درصد بالاتر از میانگین نرخ قبل از همه گیری کرونا (۱۴۲۰ دلار) در سال ۲۰۱۹ میلادی است.  

تجزیه و تحلیل نرخ‌های کانتینری توسط تحلیلگران Drewry نشان می‌دهد افزایش نرخ حمل هر جعبه کانتینر ۴۰ فوتی از زمان حمله شبه نظامیان حوثی یمن به کشتی در دریای سرخ و طولانی شدن مسیر از آسیا به اروپا به سمت دماغه امید نیک صورت گرفت که با مسافت‌ها و زمان طولانی‌تر با افزایش ظرفیت، هزینه و سوخت مواجه شد و بازار غیر‌مطمئنی با ظرفیت مازاد ساختاری چه در بخش کانتینر و چه تانکر به وجود آورد به همین جهت شرایط در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی به شدت بحرانی و بدتر شد، عرضه و تقاضا بر‌هم خورد تا اینکه نرخ‌ها روند صعودی طی کردند.  

گزارش Drewry حاکی است انتظار می‌رود نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در هفته آینده به علت مشکلات ازدحام در بنادر آسیایی بازهم افزایش خواهد یافت، زیرا اختلال در ابتدا و انتهای مسیر یعنی آسیا و اروپا مشاهده می‌شود و کشتی‌های زیادی در ورودی بنادر چه آسیا و چه در آفریقا و اروپا مشاهده می‌شود.  

در این ارتباط تأخیر در ارسال کانتینر بیشترین ازدحام را در بندری مانند سنگاپور به وجود آورده است.  

از سوی دیگر شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگهای (SCFI) در هفته منتهی به ۲۰ ژوئن با افزایش ۲.۸۵ درصدی به ۳۴۷۵.۶ دلار رسید و به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.  

این گزارش حاکی است در نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی تحلیلگران Drewry بر‌اساس شاخص حمل‌و‌نقل کانتینر شانگهای پیش‌بینی می‌کردند شاخص حمل‌و‌نقل شانگهای به سطح ۱۰۰۰ امتیاز برسد، اما در حال حاضر این شاخص از ۱۷۵۰ امتیاز فراتر رفته است.  

Drewry با تجزیه و تحلیل معاملات انجام شده در هفته منتهی به ۲۰ ژوئن اعلام کرد نرخ حمل‌و‌نقل از شانگهای به روتردام در هفته گذشته با افزایش ۱۱ درصدی به ۶۸۶۷ دلار، از شانگهای به لس آنجلس با ۷ درصد به ۶۴۴۱ دلار، از شانگهای به نیویورک با ۳ درصد افزایش به  ۷۵۵۳ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.  

در معاملات هفته گذشته بازار حمل‌ونقل کانتینر افزایش ۲ درصدی از روتردام به شانگهای و شانگهای به جنوا را شاهد بود که به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رقم ۷۰۰۰ دلار‌ی را  پشت سر گذاشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار