۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶

بحران دریای سرخ و افزایش ۶۰ درصدی شاخص انتشار کربن

شاخص انتشار کربن توسط کشتی‌ها در مسیر تجارت شرق دور، شمال اروپا که همزمان با دور زدن کشتی‌ها از دریای سرخ صورت می‌گیرد در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی جهش ۶۰ درصدی داشت.
کد خبر: ۹۸۸۵۵

بحران دریای سرخ و افزایش ۶۰ درصدی شاخص انتشار کربن

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبر‌گزاری بلومبرگ دریایی؛ شاخص انتشار کربن بر‌اساس ارزیابی مؤسسه تحقیقاتی Xeneta در مسیر تجارت شرق دور، شمال اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ میلادی با بهترین عملکرد براساس هر تُن کیلومتر ۲۳ واحد بود، اما  در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی با بدترین عملکرد به ۱۱۱ واحد رسید که افزایش بیش از ۶۰ درصدی داشت.  

بر‌اساس این گزارش «امیلی استاسبول» تحلیلگر مؤسسه Xeneta در این زمینه می‌گوید: از آن جاییکه افزایش سرعت کشتی و دوری مسیر‌ها باعث افزایش انتشار کربن می‌شود به همین جهت میانگین سرعت کشتی‌های ۱۲۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ teu  در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی ۱۵.۴ گره دریایی افزایش یافت که این سرعت در کشتی‌های قدیمی‌تر باعث افزایش آلودگی بیشتر است.  

وی در ادامه می‌گوید: اگر شاهد بهبود شرایط در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی نباشیم و کشتی‌ها همچنان مسیر‌های طولانی تری در اطراف دماغه امید نیک داشته باشند شاخص انتشار کربن نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی بدتر خواهد شد.  

در همین حال داده‌های آلفا‌لاینر نیز نشان می‌دهد در حالی شاخص انتشار کربن در سه اول سال ۲۰۲۴ میلادی بالا رفته که تعداد کشتی‌هایی که در مسیر‌های آسیا به اروپا با دور زدن دریای سرخ حرکت می‌کنند کمتر شده، زیرا به ازای هر کشتی کانتینری ۵۸۰۰ مایل دریایی به طول مسیر اضافه می‌شود.

 در این ارتباط مدیران بندری جده عربستان اعلام کردند که تماس‌های بندری با جده نسبت به سال قبل ۶۷ درصد پایین آمده و شرکت MSC در این ارتباط گفته تعداد کشتی‌هایی که در مسیر جده حرکت می‌کنند در سه ماهه اول سال جاری ۶۰ درصد کاهش یافته است.  

مدیران MSC یاد‌آور شدند تماس‌های بندر جده را به بندر ملک عبدالله  اضافه کرده و قرار است خط کشتیرانی MSC Maria Elena را با ظرفیت کشتی‌های ۹۲۰۰ teu راه‌اندازی کنند.

افزایش فاصله با دور زدن کشتی‌ها از دریای سرخ باعث شده ضریب پُر کردن کشتی‌ها ۶.۱ درصد کاهش یابد.

در پایان این گزارش «امیلی استاسبول» خاطر‌نشان ساخت: تمایل برخی کشتی‌رانان به تغییر مسیر دریایی از طریق دوبی یا کلمبوی سریلانکا سطح انتشار کربن را بیشتر افزایش داده است.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار