۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

رونق بازار اجاره کشتی‌های کانتینری

بازار کشتی‌های کانتینری در پی پایان تعطیلات سال نوی چینی و علی‌رغم بحران دریای سرخ از رونق خاصی برخوردارند. از دید کارشناسان بالا رفتن تقاضا برای کشتی‌ها از یک سو و همچنین افزایش قیمت‌های حمل کانتینری باعث این رونق شده است.
کد خبر: ۹۸۴۷۰

رونق بازار اجاره کشتی‌های کانتینری

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، گزارش هفتگی موسسه آلفا‌لاینر حاکی است در حال حاضر نرخ اجاره کشتی‌های بالاتر از ۴۰۰۰ teu کانتینر در حال افزایش است و کشتی‌ها در چنین تناژ‌هایی از بازار خوبی برخوردارند.

تحلیلگران آلفا‌لاینر بر این باورند که طولانی شدن مسیر رفت و برگشت کشتی‌ها از آسیا به اروپا و آمریکا  به  زمان بسیار طولانی  نیاز دارد که این کار باعث افزایش تقاضا شده و در این میان قیمت‌ها روز به روز بالا می‌رود.  

در ادامه این گزارش آمده است کشتی‌ها در مسیر آسیا - اروپا از وضعیت خوبی برخوردارند و مالکان اپراتور از افزایش  قیمت‌های حمل کانتینر خوشحال هستند، در همین حال قرارداد‌های اجاره کوتاه مدت و بلند مدت با قیمت‌های بالا منعقد می‌شود.

در این میان قرارداد‌های ثابت که پیش از این به صورت کوتاه مدت بسته می‌شد برای مدت طولانی منعقد می‌شود. برای مثال  قرارداد برای یک کشتی با ۵۰۰۰ teu کانتینر برای دوره ۲۴ ماهه ۳۰ هزار دلار در روز از آسیا به اروپا منعقد می‌شود یا برای یک فروند کشتی ۹۰۰۰ teu قراردادی برای ۳۶ ماه با نرخ ۴۱۰۰۰ دلار بسته شده است.  

شرکت مرسک برای یک کشتی با ۱۳۴۵۴ teu کانتینر برای یک دوره ۱۲ ماهه روزانه ۵۳۵۰۰ دلار قرارداد بسته است.

نرخ روزانه کشتی‌های ۸۵۰۰ teu در ۶ فوریه ۳۹۰۰۰ دلار قرارداد بسته می‌شد و در ۲۰ فوریه به ۴۵۰۰۰ دلار رسید.  

کشتی‌های ۵۶۰۰ teu  از ۲۶۰۰۰ دلار به ۳۳۰۰۰ دلار در تاریخ‌های ذکر شده رسید.  به هر حال در تناژ کشتی‌های با ۱۰۰۰ teu نرخی کمتر از ۹۰۰۰ دلار در بازار به چشم  نمی‌خورد.  

کارشناسان آلفا‌لاینر تأکید می‌کنند که در حال حاضر هیچ نقطه ضعفی در بازار اجاره دیده نمی‌شود و نرخ‌ها همچنان برای اجاره کشتی صعودی بالا می‌رود.  

از دید تحلیلگران آلفا‌لاینر علت افزایش نرخ‌ها بر این اصل استوار است که با توجه به بحران دریای سرخ زمان تردد کشتی از آسیا به اروپا در مدت زمان طولانی‌تری انجام می‌شود.  

تحلیلگران آلفا‌لاینر معتقدند همانگونه که در گزارش قبلی اعلام شده کشتی‌های غیر‌فعال در حال حاضر نسبت به سال قبل کمتر شده و اپراتور‌ها و مالکان با توجه به تقاضای قوی در صدد مقابله با کاهش عرضه کشتی‌ها هستند، به همین جهت سعی می‌کنند از اکثر کشتی‌ها با هر تناژی بهره لازم را ببرند.  

در پایان این گزارش آمده است با توجه به تداوم بحران دریای سرخ پیش‌بینی بر این اساس است که نرخ اجاره در سطح بالا باقی بماند.

رونق بازار اجاره کشتی‌های کانتینری

ارسال نظرات
آخرین اخبار