به گزارش مانا، چهارمین همایش اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال- جنوب، با صدور بیانیهای در مراسم اختتامیه بر توسعه زیرساختهای اتصال پایدار حملونقلی با کشورهای همسایه، اصلاح و یکپارچگی زنجیرۀ فرآیندهای لجستیکی و کنترلی برای عبور و تردد بدون توقف از قلمروی ایران و تقویت همگرایی با کشورهای منطقه آسیا و اروپا تاکید کرد.
در این بیانیه گفته شده است که با توجه به نقش تاریخی جغرافیای ایران در تبادلات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و تمدنی شمال – جنوب و شرق – غرب، ضرورت تقویت همگرایی با کشورهای منطقه آسیا و اروپا اهمیتی کلیدی دارد. بیتردید توسعه آشکار در ترانزیت و نقشآفرینی در زنجیرۀ تولید ارزش بینالمللی، بدون مواجهه هوشمندانه و اتخاذ تدابیری برای کاهش ریسکهای مالی و تجاری در سطح منطقه در کنار توسعه زیرساختهای اتصال پایدار حملونقلی با کشورهای همسایه بر مبنای سیاست راهبردی اتصال و دیپلماسی راه و اصلاح و یکپارچگی زنجیرۀ فرآیندهای لجستیکی و کنترلی برای عبور و تردد بدون توقف از قلمروی ایران رخ نخواهد داد. لذا دستیابی به هدف توسعه پایدار راهگذر شمال-جنوب و راهگذر شرق به غرب از مسیر ایران مستلزم الزاماتی به شرح ذیل است.
1 – ایجاد دبیرخانه راهگذر شمال- جنوب با هدف رصد، پایش و مطالبهگری نیازهای توسعه پایدار این راهگذر توسط بخش خصوصی
2 – توجه به ضرورت بهبود رتبه کشور در زمینه شاخصهای مهم لجستیکی و کشتیرانی در عرصه رقابتهای بینالمللی
3 – ایجاد و التزام عملی به مدیریت واحد ترانزیت کشور
4 – کاهش تصدیگری دولتی با رویکرد بهکارگیری حداکثری ظرفیتهای تشکلی وفق قانون بهویژه در حوزه اجرایی و مسئولیتی معاونتهای وزارت راه و شهرسازی
5 – اتخاذ استراتژیهای بازاریابی و بازارسازی برای جذب محمولات ترانزیتی به مسیر ایران با نقشآفرینی و مشارکت ذینفعان بینالمللی
6 – توسعه و توانمندسازی سرمایه انسانی متخصص حوزه لجستیک با مشارکتهای بینالمللی
7 – احیا و تجهیز صندوق توسعه حملونقل کشور، صندوق توسعه صنایع دریایی و وجوه اداره شده با هدف توسعه ناوگان و تامین تجهیزات لجستیکی بخش خصوصی
8 – استقرار مدیریت یکپارچه پایانههای مرزی
9 – استفاده از استعداد و ظرفیتهای ناوگان ملی برای توسعه شبکه ترانزیت کالا از مسیر ایران
10 – ایجاد قطارهای برنامهای با ورود و تامین ناوگان جدید ریلی با مشارکت بخش غیردولتی و کشورهای منطقه
11 – ایجاد صندوق مشترک سرمایهگذاری بینالمللی در راستای توسعه لجستیک کشور
12 – تنظیم روابط تعرفهای و حذف موانع اجرایی و قانونی راهگذر شمال- جنوب خصوصاً با کشورهای همسایه و ذینفعان منطقهای
13 – تبادل الکترونیک اسناد و اطلاعات تجاری و لجستیکی میان کشورهای مسیر راهگذر شمال- جنوب
14- ایجاد زمینه مشارکت بخش خصوصی در تصمیمگیریهای تجاری توسط دولت