۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴

آنچه بر حمل‌و‌نقل کانتینری در ماه ژانویه گذشت

بازار حمل‌و‌نقل کانتینری در ژانویه ۲۰۲۴ در معرض رویداد‌های ژئوپلیتیکی و شاخص‌های پر نوسان، حرکت‌های منحنی رو به جلو قرار گرفت و چشم‌انداز مالکان، صاحبان کالا و معامله‌گران را تغییر داد که پس زمینه همه این‌ها تشدید تنش‌های بسیاری در دریای سرخ بود؛ به طور کلی صنعت کانتینری در ماه ژانویه شرایط نا‌پایداری را سپری کرد.
کد خبر: ۹۸۳۲۹

آنچه بر حمل‌و‌نقل کانتینری در ماه ژانویه گذشت

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سایت hellenicshippingnews با انتشار شاخص‌های کانتینری Freightos Baltic Index (FBX)  جهش فوق‌العاده قیمت‌ها در ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی را منتشر کرد.  

در این گزارش آمده است قیمت حمل‌و‌نقل کانتینری علی‌رغم بحران در دریای سرخ به شدت تقویت شده و به طور میانگین در اکثر مسیر‌ها به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۵۳۴۰ دلار رسید. البته این نوسان بعداً در ۲۹ ژانویه حتی تا مرز ۶۳۴۵ دلار نیز افزایش یافت.  

بدین ترتیب با کنارهم گذاشتن یک تصویر ترکیبی از مسیر‌های مختلف به این نتیجه می‌رسیم که در ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی قیمت‌ها نسبت به اوایل دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، دو تا سه برابر بالا رفت.  

در ادامه این گزارش آمده است افزایش فوق‌العاده نرخ‌ها در مسیر‌هایی که مجبور شدند از دریای سرخ عبور نکنند توجه همگان در سراسر دنیا را به خود جلب کرده و باعث تعجب آنان شد.  

در حالی‌که شاخص کانتینر FBX در پایان دسامبر ۳۱۲ واحد بود و در ۱۶ ژانویه تا مرز ۱۳۷۴ واحد و ۲۹ ژانویه به ۱۲۵۶ واحد رسید.  

در ماه ژانویه قیمت‌های مصرف کننده به تناسب افزایش نرخ حمل کالا بالا رفت، اما تغییر مسیر کشتی‌ها بر روی حمل سریع کالا و رسیدن هرچه زودتر به دست صاحبان کالا و مشتریان تأثیر عمیقی گذ‌اشت.  در این ماه قرارداد‌ها‌ی نقدی و کوتاه مدت زیر سؤال رفت و برخی از قرارداد‌ها نادیده گرفته شد.  

بدین ترتیب افزایش چشمگیر شاخص FBX باعث شد خریدارانی که آماده چنین رویدادی نبودند با یک شوک جدید مواجه شوند چرا‌که قیمت‌ها در طول ۲ ماه به دو تا سه برابر افزایش یافت و این کار باعث شد تا نرخ‌ها با اعتراض صاحبان کالا مواجه شد و در کنار همه این‌ها بیمه جنگی بر وضعیت اسفناک حمل‌و‌نقل کانتینری افزود و شرکت‌های بیمه‎‌های دریایی با نرخ‌هایی که بدون استاندارد و بدون در نظر گرفتن نرخ اتحادیه بیمه گران تدارک دیده می‌شود وارد عمل شدند تا میدان را برای کسب سود بیشتر آماده کنند.  

در پایان این گزارش آمده است بدین ترتیب ژانویه ۲۰۲۴ میلادی به عنوان یک ماه با تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی شاخص‌های بازار کانتینر FBX را دچار نوسان شدیدی کرد و با توجه به شرایطی که به وجود آمد ایجاد تعادل بین ریسک‌ها و فرصت‌ها بسیار مشکل شد.  

حال اگرچه بسیاری تحلیلگران و کارشناسان معتقدند بازار کانتینر در ماه ژانویه با پویایی مواجه شد، اما مشکلات و خساراتی که از محل بحران دریای سرخ بر این صنعت تحمیل شد مدیریت ریسک صنعت کانتینری را مورد تهدید قرار داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار