۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

بازگشت بی سر و صدای دزدان دریایی سومالی

در حالیکه نیرو‌های چند ملیتی مستقر در دریای سرخ در حال نبرد با شبه نظامیان حوثی یمن هستند زمزمه‌های بازگشت دزدان دریایی سومالی در این منطقه به گوش می‌رسد که بی توجهی نسبت به آن فاجعه بار است.
کد خبر: ۹۸۳۱۶

بازگشت بی سر و صدای دزدان دریایی سومالی


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری بلومبرگ دریایی به نقل از اداره بین‌المللی دریانوردی اعلام کرد: طی روز‌های اخیر نیروی دریایی انگلیس به دست اندر‌کاران کشتیرانی توصیه کرده و هشدار داده با توجه به بازگشت دزدان دریایی که در اقیانوس هند فعالیت خود را از سر گرفتند مراقب کشتی‌ها و خدمه باشند؛ بر این اساس تحلیلگران معتقدند تجدید حیات اخیر دزدان دریایی سوء استفاده از شرایطی است که نیرو‌های چند ملیتی با شبه نظامیان حوثی یمن پیدا کرده‌اند.  چرا‌که آنان از توجه به  دزدان دریایی کم کرده و بیشتر به جنگ با شبه نظامیان حوثی یمن  می‌پردازند.

«جان تامپسون»، مدیر‌عامل شرکت اطلاعاتی Ambrey، در این زمینه گفت:  پس از بحرانی که در دریای سرخ اتفاق افتاده صنعت کشتیرانی  ضرر و زیان زیادی را از به واسطه دور زدن کشتی‌ها در این دریا متوجه خود کرده است، حضور مجدد دزدان دریایی سومالی که طی سال‌های قبل از شدت آن کاسته شده بود یک هشدار برای صنعت کشتیرانی است که باید از یک سو نگران حمله شبه نظامیان حوثی و از سوی دیگر مراقب حمله دزدان دریایی سومالی باشند که در صورت ادامه این روند میلیارد‌ها دلار تجارت دریایی دچار آسیب و زیان می‌شود به همین جهت توقف این چنین حملاتی حیاتی است.

«سایرس مدی» مدیر دفتر بین‌المللی دریانوردی گفت: در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی یک کشتی به نام روئن توسط  دزدان دریایی سومالی و یک کشتی ماهیگیری نیز توسط دزدان دریایی ربوده شد که این کار نگران کننده است و باید کشور‌های مختلف همانگونه که پیش از این برای جلوگیری از حضور دزدان دریایی در خلیج عدن و مناطق تحت حفاظت سومالی اقدام کرده و نیرو‌های نظامی به آن مناطق گسیل کرده بودند باید مجدداً در پی تشکیل ائتلاف برای مقابله با دزدان دریایی باشند.

«جان تامپسون» در ادامه می‌گوید با توجه به رصدی که از سوی این مؤسسه در منطقه سومالی انجام شده به ۲۰ کشتی تا کنون توصیه کردیم مسیر خود را تغییر دهند تا از دست دزدان دریایی دور باشند.  

وی گفت: در صورت ادامه بحران دریای سرخ و حضور مجدد دزدان دریایی کار به مراتب بدتر خواهد شد.  

«هانس تینو هانسن»، مدیر اجرایی Risk Intelligence  نیز با اشاره به حضور مجدد دزدان دریایی که در یک وبینار با مشارکت موسسه بیمکو برگزار شد، یاد‌آور شد: بازگشت گروه‌های دزدان دریایی معضل و چالش در بحران دریای سرخ را به شدت افزایش داده و باید  قبل از اینکه ابعاد گسترده‌ای پیدا کند، کشور‌ها توجه خود را نسبت به جلوگیری از حملات این گروه دزدان دریایی معطوف دارند.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار