۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

افزایش ۸۲ درصدی شاخص ترکیبی حمل کانتینر نسبت به ژانویه سال ۲۰۲۳

شاخص ترکیبی حمل کانتینر با ۲۳ درصد افزایش به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۳۷۷۷ دلار در هفته منتهی به ۱۹ ژانویه رسید که در مقایسه با هفته مشابه سال ۲۰۲۳، ۸۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۸۲۰۵

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سایت hellenicshippingnews گزارش داد: آخرین شاخص ترکیبی Drewry WCI در هفته گذشته به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی بالاترین میزان را از اکتبر ۲۰۲۲ میلادی تا کنون به ثبت رساند.  

بر‌اساس این گزارش میانگین شاخص ترکیبی برای سال ۲۰۲۴ میلادی تا امروز ۳۱۷۳ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی است که ۴۹۵ دلار بالاتر از میانگین ۱۰ ساله حمل‌و‌نقل کانتینری است.  

در همین حال نرخ حمل کانتینر در مسیر شانگ‌های به لس آنجلس با ۳۸ درصد افزایش یا ۱۰۷۰ دلار به ۳۸۶۰ دلار رسید.  

نرخ‌ها از شانگ‌های به نیویورک با ۱۴۷۴ دلار افزایش به ۵۶۴۴ دلار رسید به همین ترتیب نرخ شانگ‌های به جنوآ با ۱۰۶۹ دلار افزایش به ۶۲۸۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.  

همچنین نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی از شانگ‌های به روتردام با ۵۴۵ دلارر افزایش به ۴۹۵۱ دلار رسید.  

Drewry پیش‌بینی می‌کند که نرخ‌های نقدی شرق به غرب در هفته‌های آینده به دلیل وضعیت دریای سرخ بازهم بالاتر می‌رود.  

در ادامه این گزارش آمده است: تحلیلگران مؤسسه Drewry  معتقدند که در حال حاضر مشتریان و ارسال کنندگان کالا در یک شرایط گنگ و مبهمی قرار دارند که نمی‌دانند نرخ‌های قراردادی و نقدی در سال ۲۰۲۴ میلادی چه سرنوشتی خواهند داشت، زیرا در حال حاضر فقط  افزایش هزینه را تقبل می‌کنند.  

بر‌اساس تحلیل کارشناسان این مؤسسه افزایش هزینه‌های اضافی از طریق دماغه امید نیک عادی شده و نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که پرداخت هزینه‌های اضافی توسط صاحبان کالا با توجه به شرایط بحرانی در دریای سرخ پذیرفته شده است.  

اما این سؤال برای اپراتور‌ها و صاحبان کالا مطرح است که چه چشم‌اندازی در مسیر تجاری حمل کانتینر در آینده وجود دارد، زیرا اوضاع بحرانی دریای سرخ تعادل عرضه و تقاضا را به شدت برهم زده و اختلالات عملیاتی را  نصیب حمل‌و‌نقل کانتینری می‌کند.  

 

افزایش ۸۲ درصدی شاخص ترکیبی حمل کانتینر نسبت به ژانویه سال ۲۰۲۳

افزایش ۸۲ درصدی شاخص ترکیبی حمل کانتینر نسبت به ژانویه سال ۲۰۲۳

جهش شاخص حمل فله در بورس بالتیک

شاخص کل کشتی‌های فله کیپ سایز، پاناماکس و سوپرا‌مکس در هفته منتهی به ۱۹ ژانویه به طور میانگین با ۱۰ درصد افزایش به ۱۵۰۳ واحد رسید که بهترین هفته از اول دسامبر ۲۰۲۳ تا‌کنون بوده است.  

در این هفته شاخص کشتی‌های کیپ سایر با ۲۱ درصد افزایش به ۲۲۴۴ واحد رسید که از ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی تا کنون بی‌سابقه بود.  

میانگین درآمد‌های  روزانه این قبیل کشتی‌ها با محموله ۱۵۰ هزار تُنی ۳۲۴۳ دلار بالا رفت و در نقطه ۱۸۶۰۸ دلار ایستاد.

افزایش شاخص بالتیک ناشی از افزایش قیمت سنگ آهن بود که محرک اصلی آن فولاد سازان چین قبل از تعطیلات سال نوی چینی بود.

شاخص کشتی‌های پاناماکس نیز با ۱۰ درصد رشد به ۱۵۵۰ واحد رسید. میانگین درآمد روزانه کشتی‌های پاناماکس با محموله‌های ۶۰۰۰۰ تُنی با ۵۱۴  دلار افزایش به ۱۳۹۴۶ دلار رسید.  

کاهش میزان کم نرخ روزانه کشتی‌های فله از آنجا ناشی می‌شود که کرملین اعلام کرد هیچ چشم اندازی برای قرارداد مجدد غلات از دریای سیاه وجود ندارد. به همین جهت در این ارتباط مسیر‌های جایگزین برای حمل غلات اوکراین خطرناک است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار