۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

کشتی‌ها همچنان از دریای سرخ دوری می‌کنند

علی‌رغم حضور ناوهای برخی کشورها در دریای سرخ به منظور جلوگیری از حملات شبه نظامیان حوثی یمن شرکت های بزرگ کانتینری همچنان به تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ به سمت کانال سوئز و دماغه امید‌ نیک ادامه می‌دهند که این کار باعث افزایش سرسام‌آور قیمت حمل کانتینر شده و انتقاد و اعتراض صاحبان کالا را در پی داشته است.
کد خبر: ۹۷۹۵۷

کشتی‌ها همچنان از دریای سرخ دوری می‌کنند


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از container-news؛ شرکت‌های حمل‌و‌نقلی مانند CMA CGM، مرسک و هاپاگ لوید  مجدداً اعلام کردند تردد از دریای سرخ برای آن‌ها فعلاً مقدور نیست و ترجیح می‌دهند از کانال سوئز یا دماغه امید نیک استفاده کنند، که این کار یک هزینه اضافی برای کشتی‌هایی که از مسیر جایگزین به جای دریای سرخ انتخاب کرده‌اند، تحمیل می‌کند.

 به گفتۀ صاحبان کالا در حال حاضر نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی از آسیا به اروپا و آمریکا از ۵۰۰۰ دلار تا ۱۰ هزار دلار  در نوسان است که ممکن است در صورت ادامه بحران تا ۱۵۰۰۰ دلار نیز برسد.

شرکت‌های کشتیرانی این مبالغ اضافی دریافتی را به دلیل افزایش هزینه‌های سوخت و طولانی بودن مسیر اعلام کرده‌اند که مورد اعتراض برخی از صاحبان کالا است. اما از آنجایی‌که در آستانه سال نو تحویل کالا برای صاحبان کالا بسیار حیاتی است به همین جهت مجبور به پرداخت هزینه اضافی می‌شوند.

«پیتر ساند «تحلیلگر مؤسسه Xeneta گفت: بازار حمل‌و‌نقل از سمت دماغه امید نیک از رونق برخوردار شده و همچنین کانال سوئز از وضعیت خوبی برخوردار است.

به گفتۀ وی هنوز تیم‌های مقابله کننده با حملات دریایی شبه نظامیان حوثی نتوانستند به نتیجه مطلوب برسند، اما در برخی مقاطع به دفع حملات اقدام کرده‌اند.  

«جیمز هوکام»، مدیر انجمن کشتی‌رانان جهانی در این زمینه گفت: کشتی‌ها در حال حاضر پس از انحراف از دریای سرخ از جنوب آفریقا با تأخیر حرکت می‌کنند که نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.  

وی پیشنهاد می‌کند در صورت ادامه بحران در دریای سرخ شرکت‌های حمل‌و‌نقلی مجبورند در صورت امکان از سایر بخش‌های حمل‌و‌نقلی مانند ریلی و جاده‌ای ا‌ستفاده کنند.

از سوی دیگر گزارش رویترز حاکی است: سخنگوی هاپاگ لوید دیروز اعلام کرد که به تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ حداقل تا ۲ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد داد و سپس در صورت تأمین امنیت احتمال دارد که کشتی‌ها از دریای سرخ عبور کنند.

در همین حال شرکت Mitsui O.S.K به عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی ژاپن گفت که از منطقه دریای سرخ فعلاً دوری می‌کند.  

با توجه به دوری کشتی‌ها از مسیر دریای سرخ قیمت سهام کشتیرانی که کاهش یافته بود روز جمعه با افزایش مواجه شد.

از سوی دیگر سخنگوی CMA CGM گفت: اگرچه تغییر مسیر کشتی هزینه اضافی دارد، اما خوشبختانه مشتریان با درک شرایط از عهده هزینه‌های اضافی برمی‌آیند.  

 احتمال آزادی ۱۹ خدمه کشتی ربوده شده

در ادامه این گزارش آمده است: مالک شرکت Galaxy Maritime که صاحب کشتی حامل خودرو با پرچم برمودا که در اجاره شرکت کشتیرانی NYK بوده و در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی زمان عبور از دریای سرخ توسط شبه نظامیان حوثی به گروگان گرفته شده است و کشتی در حال حاضر به همراه ۲۵ خدمه آن در آب‌های یمن نگهداری می‌شود از آزادی ملوانان اسیر سخن گفت.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته و مذاکرات به عمل آمده دستور آزادی ۱۷ دریانورد فیلیپینی این کشتی صادر شده و بقیه خدمه از کشور‌های بلغارستان، مکزیک، رومانی، اوکراین و فیلیپین هستند که تا پایان سال نوی میلادی ممکن است آزاد شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار