روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱

صنعت نفتکش جهانی برنده اصلی بازار حمل‌ونقل دریایی سال ۲۰۲۳

علی‌رغم اینکه حمل‌و‌نقل دریایی در سال ۲۰۲۳ میلادی برای صنعت کانتینری خوش یمن نبود، اما به کام مالکان و اپراتور‌های صنعت نفتکش جهانی شد، زیرا با درآمد و سود سرشار فاتح رقابت‌های حمل‌ونقلی شدند. حا‌لا هم با قدرت تمام به استقبال سال ۲۰۲۴ می‌روند.
کد خبر: ۹۷۸۹۱

صنعت نفتکش جهانی برنده اصلی بازار حمل‌ونقل دریایی سال ۲۰۲۳

اختصاصی مانا-
علی‌رغم آشفتگی‌ها وچالش‌هایی که در سال ۲۰۲۳ میلادی برای صنعت کانتینری به وجود آمد و صنعت حمل فله نیز با نوسان نرخ‌های بالا و پایین سال را به پایان می‌برند؛ اما بازار نفتکش‌ها سال بسیار قدرتمندی را پشتِ سر گذاشتند.

درست یکسال پیش در حالی‌که گزارش پایانی سال ۲۰۲۲ میلادی را در زمینه صنعت حمل‌ونقل نفت به رشته تحریر در می‌آوردم، یک دلال نفتی پرسید به نظر شما چه اتفاقی برای صنعت نفتکش در سال آینده رخ خواهد داد، آن زمان برای پاسخ دادن با تردید مواجه بودم، اما او را قانع کرد که شاید اوضاع برای این صنعت مناسب باشد. امروز این دلال پاسخ خود را به نحو احسن دریافت کرده است.

بازار نفتکش‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی با کمتر نوساناتی مواجه شد و تحریم‌های نفتی روسیه از سوی غرب نیز به داد این صنعت رسید.

با شروع سال ۲۰۲۳ میلادی تصمیم چین برای لغو سیاست‌های کووید ۱۹ به رشد تقاضای نفت منجر شد و نفتکش‌های زیادی از محل افزایش سقف تولید و عرضه همچنین بالا رفتن قیمت و تحریم‌های روسیه به خوبی بهره‌مند شدند.

اگرچه قیمت نفت در سال جاری میلادی نسبت به سال قبل کمی پایین بود با این حال بازار نفتکش از سود و درآمد  خوبی برخوردار شد.  

تحریم‌هایی که کارساز نبود

جالب‌ترین نکته‌ای که در این سال شاهد بودیم آن است که تحریم‌های غرب به هیچ عنوان نتوانست بر صدور نفت روسیه تأثیر‌گذار باشد بلکه بر شدت صادرات این کشور نیز افزود.

همانگونه که جهان شاهد بود از تابستان امسال کانال پاناما برای تجارت دریایی مشکل فزاینده‌ای ایجاد کرد و محدودیت‌های ترانزیتی بی‌سابقه با افزایش هزینه‌ها برجای گذاشت که به نظر می‌رسد این اختلال در ترانزیت تا سال آینده ادامه یابد، اما این مشکل و چالش هم از سود و در‌آمد نفتکش‌ها کم نکرد.

در ماه اکتبر حوادث جدیدی بین اسرائیل و غزه اتفاق افتاد که حملات به سمت کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل حرکت می‌کردند افزایش یافت، اما با این حال علی‌رغم بالا بودن تنش‌های ژئوپلیتیکی صادرات نفت به کار خود ادامه داد و تا کنون موانع جدیدی غیر از یک یا دو مورد بر سر راه صدور نفت به سراسر جهان بوجود نیامده است.

سال ۲۰۲۳ میلادی برای چین و هند که نفت روسیه را به سمت خویش کشاندند سال پردر‌آمدی بود از یک طرف کشور‌ها بهره بردند و از سوی دیگر فروشندگان و دلالان نفت سود خوبی عاید خود کردند.

سفارش ۲۹۱ نفتکش جدید

در سال ۲۰۲۳ میلادی سفارشات نفتکش‌ها به سطح بسیار خوبی رسید که در هشت سال گذشته بی‌سابقه بود به گونه‌ای که ۲۹۱ نفتکش جدید تا امروز سفارش داده شده است که اکثر آن‌ها بالاتر از ظرفیت ۲۵۰۰۰ dwt دارند.

از سوی دیگر قیمت‌های نفتکش دستِ دوم در سال جاری بین ۵ تا ۱۵ درصد افزایش یافت و اوراق نفتکش‌ها از آمار زیادی برخوردار نبودند، زیرا ۱۷ نفتکش در سال جاری میلادی اسقاط شد.

بدین ترتیب کارگزاران کشتی‌های نفتکش همگی بر این باورند که سال ۲۰۲۳ میلادی یک سال استثنایی دیگر برای مالکان نفتکش با درآمد قوی در سراسر جهان بود که پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۲۴ میلادی هم به روند خود ادامه دهد.

سود‌آوری نفتکش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که قیمت هر بشکه نفت نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی کمتر شد، اما تقاضا همچنان باعث شد که صدور نفت به تمام نقاط جهان صورت گیرد، اما بیشترین سود و درآمد را اپراتور‌هایی بردند که نفت روسیه  را خریداری کرده و از طریق ناوگان سایه صادر کردند.

در پایان باید گفت: به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۴ میلادی سالی قدرتمند برای صنعت نفتکش با چشم‌انداز اقتصاد مطمئن، اما پُر از ریسک‌های ژئوپلیتیکی با‌شد،   به همین جهت نمی‌توان درآمد‌زایی مانند سال ۲۰۲۳ میلادی را تضمین کرد.

نیکوس روسانوگلو تحلیلگر ارشد صنعت نفت دریایی
منبع: سایت hellenicshippingnews

ارسال نظرات
آخرین اخبار