روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸

ظرفیت مازاد در بخش کانتینری همچنان چالش برانگیز است

ظرفیت مازاد در حمل‌و‌نقل کانتینری با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳ همچنان بیداد می‌کند و شرکت‌های حمل‌و‌نقلی را با تصمیمات سختی مواجه می‌کند، به طور کلی حمل‌و‌نقل کانتینری در حال حاضر با موقعیت چالش برانگیزی مواجه است.
کد خبر: ۹۷۶۲۸

ظرفیت مازاد در بخش کانتینری همچنان چالش برانگیز است


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر‌اساس تحلیل جدید مؤسسه Sea-Intelligence کشتی‌های کانتینری به افزایش ظرفیت جدید ادامه می‌دهند و از  زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا  سفارشاتی که در دوران کرونا داده شده روز به روز تحویل مشتریان می‌شوند.

بر این اساس در سال ۲۰۲۴ میلادی قرار است شاهد افزایش بیشتر در تحویل کشتی‌های بزرگ جدید باشیم این در حالی است که مالکان تمایلی به حذف ظرفیت قدیمی ندارند.

بر‌اساس گزارش اخیر بیمکو میانگین سن کشتی‌های کانتینری در حال حاضر در بالاترین حد قرار دارد و مالکان رغبتی برای اسکراپ ندارند.

از سوی دیگر داده‌های دریافتی از آلفا‌لاینر نشان می‌دهد که سفارش ساخت کشتی‌های جدید همچنان ادامه دارد.

بر‌اساس محاسبه آلفا‌لاینر ۱۰ شرکت بزرگ کشتیرانی کانتینری در حال حاضر ۶.۱ میلیون teu کانتینر سفارش جدید دارند که معادل ۲۶ درصد ظرفیت حمل‌و‌نقل کانتینری است.

از سوی دیگر در حال حاضر از ۶۷۰۰ کشتی فعال با ظرفیت ترکیبی ۲۸ میلیون teu، حدود ۶.۸ میلیون teu اضافه به نظر می‌رسد.

بیمکو در تحلیل خود اشاره می‌کند که متاسفانه ظرفیت مازاد تا سال ۲۰۳۰ میلادی و حتی بعد از آن ادامه خواهد داشت.

در ادامه این گزارش آمده است در ماه اکتبر مؤسسات تحقیقاتی هشدار دادند که ظرفیت مازاد قابل توجهی که در صنعت کانتینر وجود دارد دور از انتظار است، اما مالکان همچنان به جای توجه به این هشدار‌ا به سفارش خود افزودند.

در این گزارش تأکید شده است از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ میلادی ظرفیت بین سواحل غربی آسیا و آمریکای شمالی ۱۶ تا ۲۵ درصد و ظرفیت سواحل شرقی آمریکا و آسیا ۲۲ تا ۳۲ درصد، آسیا و اروپا‌ی شمالی ۸ تا ۱۱ درصد و بالاخره آسیا مدیترانه بین ۳۶ تا ۳۸ درصد افزایش یافته است.

همه این‌ها به قول آلن مورفی مدیر‌عامل مؤسسه Sea-Intelligence رشد ظرفیت ناپایداری هستند که بر چالش‌های حمل‌و‌نقل کانتینری می‌افزایند.

وی می‌گوید شرکت‌های بزرگ کانتینری از حالا تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی دو راه پیشِ رو دارند یا یک برنامه از هم اکنون تا پایان سال و اوایل سال جدید تدوین کنند یا سوار بر موج ظرفیت بالا و نرخ‌های نزولی شوند.

البته مالکان و اپراتور‌ها گمان می‌برند که ممکن است در تعطیلات کریسمس و سال نوی چینی زیان گذشته را جبران کنند، اما به نظر منطقی نمی‌رسد.

در پایان این گزارش آمده است شرکت‌های حمل‌و‌نقلی بزرگ مانند مرسک و هاپاگ لوید اخیراً به نرخ‌های پایین‌تر از سطح موجود تن داده و نسبت به حمل کالا با نرخ‌های پایین اقدام می‌کنند با این نیّت که نرخ‌ها در ماه پایانی ۲۰۲۳ میلادی و دو ماه اول ۲۰۲۴ میلادی ممکن است بهبود یابد در غیر اینصورت شرایط به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

به هرحال تحلیلگران Sea-Intelligence اعتقاد دارند زمان برای کاهش ظرفیت مناسب است، اما متأسفانه روز به روز شاهد افزایش ظرفیت می‌باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار