به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ؛ هزینههای بیش از حد ترانزیت از کانال پاناما که در حال حاضر به علت تأخیر طولانی کشتیها و عبور خارج از نوبت رزرو به مالکان و اپراتورها تحمیل میشود، بازارهای انرژی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و علاوه بر افزایش حق بیمه کشتیها به قیمت گاز LNG و سایر گازها نیز افزوده است.
به همین جهت اپراتورهای کشتی تصمیم گرفتهاند به منظور ترانزیت کشتیها از کانال پاناما صرف نظرکرده و محمولههای ارسالی آسیا را از طریق دماغه امید نیک یا کانال سوئز ارسال کنند هرچند زمان و هزینه حملونقل افزایش خواهد یافت.
در ادامه این گزارش آمده است کانال پاناما یک مسیر ویژه حیاتی برای حملونقل گاز LNG از آمریکا به عنوان بزرگترین صادر کننده این محصول به کشورهای آسیایی مانند ژاپن، کره و چین است؛ به همین جهت ترافیک کشتیهای حامل گاز در کانال خشک پاناما باعث شده که آمریکا نیز تصمیم بگیرد به تغییر مسیر اقدام کرده و ترینیداد و توباگو و دماغه امید نیک را برگزیند.
این گزارش حاکی است «شی نان»، رئیس تحقیقات LNG در Rystad Energy در این زمینه گفت: با توجه به روزهای سفر طولانیتر و افزایش هزینه ترانزیت از کانال پاناما قیمت نقدی گاز و حق بیمه حاملهای گاز به شدت بالا رفته است.
برای مثال دادههای مؤسسه Spark Commodities حاکی است که هزینه ترانزیت یک محموله LNG از آمریکا به ژاپن هفته گذشته نسبت به هفته قبل ۱.۵ میلیون دلار افزایش یافته است.
در واقع حملونقل نقطهای یک کشتی حامل گاز با ۲۹ روز تأخیر ۶.۲ میلیون دلار گرانتر به دست ژاپنیها میرسد.
بلومبرگ در ادامه میافزاید: در حالی شاهد افزایش قیمت و حق بیمه حمل گاز از کانال پاناما هستیم که زمستان سرد اروپایی نیز در راه است و ممکن است قیمت گاز مجدداً بالا رود.
مؤسسه Rystad Energy در پژوهشهای خود آورده است: از ماه دسامبر ۲۰۲۳ میلادی کشتیهای کانتینری بر کشتیهای LNG جهت رزرو به منظور عبور از کانال پاناما اولویت خواهند داشت که همین مسأله باعث خواهد شد تا قیمت حمل گاز مجدداً افزایش یابد و میلیونها دلار خسارت بر اپراتورهای حامل گاز وارد شود.