به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه آلفالاینر در گزارش هفتگی خود اعلام کرد: براساس نظرسنجیهای صورت گرفته توسط این مؤسسه ناوگان جهانی غیرفعال کشتیهای کانتینری در روزهای اخیر با رشد قابل توجهی مواجه شد و به ۳۱۵ فروند و یک میلیون TEU کانتینر رسید که بخشی از آنها به علت نداشتن بار و مشتری و برخی به منظور تعمیر در یاردهای تعمیراتی بودند.
بر این اساس تعداد کشتیهایی که تا تاریخ منتهی به ۹ اکتبر غیرفعال بودند به ۳۱۵ کشتی با مجموع ۱.۱۸ میلیون TEU رسید و برای اولین بار ناوگان غیرفعال کانتینری از مرز یک میلیون TEU نسبت به ماه می ۲۰۲۳ میلادی فراتر رفت.
در همین حال کشتیهای غیرفعالی که به یاردهای تعمیراتی اعزام شدند به ۱۸۶ فروند کشتی یا ۶۰ درصد کشتیهای غیرفعال میرسد و ۱۲۹ فروند کشتی غیرفعال بدون مشتری و کمبود کالا روبهرو شده است.
طبق این گزارش تعداد کشتیهایی که غیرفعال شدهاند نسبت به ۲۵ سپتامبر سال جاری میلادی ۴۴ فروند با ظرفیت ۲۳۳ هزار و ۵۰۴ TEU به کشتیهای غیرفعال افزوده شده است این مسأله در واقع بیکار بودن کشتیهای کانتینری را نشان میدهد که در این ماههای سال تا حدودی کم سابقه است.
در ادامه گزارش آمده است: بدین ترتیب آمار ظرفیت کشتیهای غیرفعال تا ۹ اکتبر ۴.۳ درصد از کل ناوگان کشتیرانی کانتینری را نشان میدهد در حالیکه ۱۵ روز قبل این رقم ۳.۴ درصد بود.
در پایان این گزارش آمده است: افزایش ناوگان کانتینری غیرفعال بیشتر به کاهش تقاضای بار در سه ماهه اول و دوم برمیگردد که در فوریه سال ۲۰۲۳ میلادی ظرفیت کشتیهای غیرفعال به ۱.۶۸ میلیون TEU رسید که ۶ درصد از ناوگان کانتینری را تشکیل میداد.