روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

رقابت تاجران نفتی برای حمل نفت تحریمی روسیه

کاهش نرخ حمل‌ونقل و پایین بودن قیمت نفت روسیه باعث شده روز به روز بر تعداد نفتکش‌هایی که حاضرند فرآورده‌های نفتی این کشور را به مناطق مختلف جهان حمل کنند، افزوده می‌شود که همین کار رقابت بین تاجران نفتی را بیشتر کرده است. در واقع نفتکش‌هایی که خارج از اختیارات دولت‌های غربی با شرکت‌های روسی کار می‌کنند ‌رو به ازدیاد است‌. در این میان چین و هند از یک سال گذشته تاکنون پالایشگاه‌های خودشان را از نفت ارزان روسیه اشباع کرده‌اند‌.
کد خبر: ۹۷۲۸۰

 

رقابت تاجران نفتی برای حمل نفت تحریمی روسیه

اختصاصی مانا- در حالیکه ۶۰ دلار به ازای هر بشکه نفت توسط آمریکا و اروپا برای فرآورده روسیه تحمیل شده است، این میزان در حال حاضر توسط خریداران و فروشندگان رعایت نمی‌شود و نفت روسیه بالاتر از این ارقام عرضه می‌شود که گاهی اوقات بین ۷۰ تا ۷۹  دلار در نوسان است.

بدین ترتیب دلالان و تاجران نفتی به راحتی از سود و ارزش افزوده‌ای که از محل خرید نفت روسیه به دست می‌آورند، منتفع می‌شوند.

تحریم نفتی برگ برنده روسیه

کشور‌های گروه هفت از دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی تحریم‌هایی را علیه نفت روسیه اعمال کرده‌اند که روسیه نباید قیمت نفت را بالاتر از ۶۰ دلار عرضه کند، اما این تحریم‌ها در حال حاضر توسط  شرکت‌های حمل‌و‌نقل روسیه و سایر کشور‌ها نادیده گرفته می‌شود. این تحریم برگ برنده را در تجارت نفتی جهان ناخواسته در اختیار روسیه قرار داد.

بر‌اساس تجزیه و تحلیل مؤسسات Lloyd's List و Intelligence، پس از اعمال تحریم غرب علیه روسیه مالکان زیادی نفتکش‌های قدیمی و گاهی اوقات فرسوده قابل اسکراپ و چه بسا غیر‌استاندارد خود را به سمت و سوی حمل نفت روسیه کشاندند و سود قابل توجه از آن خود کردند. در این ارتباط هم‌اکنون تعداد تانکر‌هایی که در ناوگان نفتی بین روسیه و سایر کشور‌ها تردد می‌کنند به ۵۳۵ فروند با میانگین سنی ۲۳ سال می‌رسد، این تحقیقات نشان می‌دهد دو سوم این نفتکش‌ها فاقد هر‌گونه بیمه هستند، اما به راحتی در آب‌های بین‌المللی در حمل نفت روسیه نقش دارند.

نرخ ارزان نفت و هزینۀ پایین حمل

«سالت هاوس»، رئیس امور خارجی شرکت بیمه کشتی پیشرو NorthStandard در زمینه رقابت تاجران نفتی برای حمل نفت روسیه به رویترز گفت که در حال حاضر بسیاری نفتکش‌ها حاضرند با نفت روسیه در مسیر‌های مختلف تردد کنند، زیرا هم نرخ حمل‌و‌نقل کاهش یافته و هم نفت ارزان توسط روسیه در اختیار خریداران قرار می‌گیرد، بدین ترتیب هم درآمد بیشتر به فروشندگان روسی می‌رسد و هم معامله‌گران سود می‌برند.

 به طور کلی  نفت خام روسیه در پاییز امسال در مقایسه با زمستان سال گذشته پس از اعمال قیمت نفت تحریمی حدود ۶۷ دلار در هر بشکه بالاتر به فروش می‌رسد که برخی اوقات این رقم تا ۷۰ دلار و در برخی اوقات تا ۷۹ دلار نیز عرضه می‌شود.  این در حالی است که میانگین قیمت نفت در  زمان تهیه این مقاله کمتر از ۹۰ دلار در هر بشکه نبود.

به گفتۀ تاجران نفتی در شرایطی که نرخ حمل‌و‌نقل برای محموله‌های نفتی از روسیه به کشور‌های آسیایی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است، در این راستا هزینه سفر یک نفتکش ۱۰۰ هزار تُنی از بنادر بالتیک به هند در حال حاضر نسبت به ماه‌های  قبل سال ۲۰۲۳ میلادی بین  ۵.۲ میلیون دلار تا ۴.۸ میلیون دلار پایین آمده است که در هر بشکه حدود ۷ دلار عاید خریداران و حمل‌کنندگان می‌شود.  

از سوی دیگر منابع تجارت دریایی گفتند هزینه حمل‌و‌نقل برای محموله ۱۴۰ هزار تُنی نفتی از بندر نوروسیسک دریای سیاه روسیه به هند به طور میانگین بین ۴.۱ تا ۴.۲ میلیون دلار در ماه اکتبر کاهش یافته است.

براساس اذعان دست‌اندرکاران بازار حمل نفت هزینۀ حمل هر کشتی نفتکش بزرگ حامل نفت روسیه از تابستان تا حالا حدود ۵ میلیون دلار پایین‌تر آمده است.  بدین ترتیب روسیه در سال جاری حدود ۵ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر کرده است.  

آژانس بین‌المللی انرژی  طی روز‌های اخیر اعلام کرد صادرات نفت و سوخت از سوی روسیه به ۷.۶ میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر افزایش یافته است.  

به گفتۀ تاجران نفتی شرکت‌های کشتیرانی که برای حمل نفت روسیه اقدام می‌کنند در خاورمیانه، آفریقا، چین، آمریکای لاتین و روسیه به ثبت رسیده‌اند.

در پایان باید گفت یکی از نگرانی‌های کلیدی آمریکا و سایر دول غربی هنگام اعمال تحریم‌ها علیه روسیه جلوگیری از اختلال در عرضه جهانی نفت از یک سو و کنترل صادرات نفت روسیه بود که شواهد نشان می‌دهد موفقیتی در این زمینه برای کشور‌ها حاصل نشده است.  

نویسنده جاناتان ساول
منبع سایت مارین لینک

ارسال نظرات
آخرین اخبار