به گزارش مانا، علی اکبر صفایی در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به اینکه کنوانسیون مارپول به عنوان محور گفتمانی آیین روز جهانی دریانوردی در سال ۲۰۲۳ میلادی است، بر اهمیت کنوانسیون مارپول به عنوان یک سند مهم بینالمللی بر نقش کلیدی دریانوردان در اجرای این کنوانسیون تاکید کرد .
وی گفت: کنوانسیون مارپول در پی سانحه به گل نشستن کشتی ۱۲۰ هزار تنی حامل نفت خام در سواحل انگستان بوده است که باعث آلودگی و خسارات بسیار زیاد به سواحل کشورهای انگلستان، ولز، فرانسه و حتی سواحل اسپانیا، مطرح و پذیرفته شد.
صفایی افزود: دریانوردان و فعالان دریایی با توجه کنوانسیون مارپول نقش بسیار مهمی در مدیریت و جلوگیری از آلودگی عملیات کشتی در دریا دارند.
معاون وزیر راهوشهرسازی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص شرایط حملونقل دریایی کشور طی یک سال گذشته خاطر نشان کرد: اخیرا در پی بررسیهای مجمع تشخیص مصلحت نظام و تلاشهای دولت سیزدهم، سند توسعه اقتصاد دریاپایه به تصویب رسید و جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار از یک سند بالادستی و ارزشمند در حوزه اقتصاد دریا برخوردار شده است.
وی با اشاره به توسعه ترانزیت و فعالیتهای ترانزیتی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: تشکیل و فعال شدن کارگروه اقتصاد دریا در دولت، باعث رونق اشتغال و توسعه اقتصادی در سطح ملی و منطقهای میشود.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی ، تعیین ۲۷ نقطه در نوار ساحلی کشور در راستای همپیوندی استانها را از دیگر اقدامات توسعهای دولت برای جمعیتسازی در سواحل عنوان کرد و گفت: مجموع هماهنگیهای ایجاد شده در نظام حملونقل دریایی کشور اعم از صنعت کشتیرانی، صنعت کشتیسازی، صنعت فراساحل، نمایندگان کشتیرانیها و بنادر بازرگانی، مثال زدنی و کمنظیر است.
وی با اعلام ظرفیت ۲۰۰ میلیون تنی بنادر تجاری کشور گفت: طی نیم سال گذشته، عملیات کانتینری بنادر کشور، رشد ۷ درصدی داشته است و در سایر کالاهای تجاری، رشد ۵ درصدی ثبت شده است.