
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مؤسسه Drewry؛ از ابتدای سال ۲۰۲۵ نسبت سفارش کشتیهای حامل LNG به ناوگان جهانی همچنان روندی نزولی دارد. این کاهش تحتتأثیر تحویل بیشتر کشتیهای در دست ساخت و سفارشهای جدید کمتر صورت گرفته است. از عوامل اصلی این روند میتوان به تأخیر در تصمیمگیریهای نهایی سرمایهگذاری (FID) در سالهای ۲۰۲۴ و اوایل ۲۰۲۵، قیمت بالای کشتیهای نوساز و افزایش عدم قطعیت ناشی از اقدامات تجاری آمریکا و نیز قوانین سختگیرانهتر زیستمحیطی همچون «سیستم تجارت انتشار گازهای گلخانهای اتحادیه اروپا» و FuelEU Maritime اشاره کرد.
براساس این گزارش، تا پایان سهماهه سوم سال ۲۰۲۵ تنها ۱۷ فروند کشتی حمل LNG (LNGC) سفارش داده شده است، در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۷۳ فروند بود. در مقابل، کشتیهای سوخترسان LNG (LNGBV) با ۱۹ فروند سفارش، تقاضای بیشتری را تجربه کردهاند. در همین ارتباط، دو فروند شناور LNG (FLNG) نیز توسط شرکت Amigo LNG مکزیک در اسکلههای خشک دبی در امارات متحده عربی سفارش داده شده است.
مؤسسه Drewry پیشبینی میکند که کل سفارشها برای سال ۲۰۲۵ به حدود ۵۰ فروند کشتی برسد که در مقایسه با ۹۶ فروند در سال ۲۰۲۴، کاهش چشمگیری را نشان میدهد. در حال حاضر، تعداد کل سفارشات جهانی در دست ساخت ۳۳۵ فروند و نسبت سفارشها به ناوگان ۴۱ درصد است. این مؤسسه مشاورهای انتظار دارد تا زمان بهبود سفارشهای جدید ـ که احتمالاً از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد ـ روند نزولی بازار ادامه یابد.
در بخشی از این گزارش آمده است که شرکت هانوا کره جنوبی طی ماههای ژوئیه و آگوست، دو فروند کشتی حمل LNG را به نام خود ثبت کرده است. این دو کشتی، نخستین سفارشهای ساخت کشتی حمل LNG در ایالات متحده از دهه ۱۹۷۰ تاکنون محسوب میشوند. این کشتیها بخشی در کره جنوبی ساخته شده و در ایالات متحده تکمیل و پرچمگذاری خواهند شد. این تصمیم بهعنوان پاسخی راهبردی به پیشنهاد نماینده تجاری آمریکا مبنی بر حمل یک درصد از صادرات LNG ایالات متحده توسط کشتیهای ساخت و پرچم ایالات متحده تلقی میشود. با توجه به قیمت تخمینی ۲۵۰ میلیون دلار برای هر کشتی، این اقدام گزینهای پرهزینه به شمار میآید.
تا سپتامبر ۲۰۲۵، کشتیسازیهای کره جنوبی ۶۵ درصد از سفارشهای جهانی LNG را در اختیار داشتند، در حالیکه یاردهای چینی سهمی معادل ۳۳ درصد داشتند. با این حال، در سال جاری هیچ سفارشی برای کشتیهای LNG در چین ثبت نشده است؛ موضوعی که نشاندهنده عدم اطمینان بازار ناشی از مقررات تجاری ایالات متحده و هزینههای احتمالی بندری است که کشتیهای ساخت چین را هدف قرار میدهد. با این وجود، یاردهای چینی ۵۸ درصد از سفارشهای مدل LNGBV را به خود اختصاص دادهاند.
Drewry تأکید میکند که اگرچه سال ۲۰۲۵ سالی رکودی برای بازار کشتیهای LNG است، اما انتظار میرود سرمایهگذاریها برای سفارش کشتیهای جدید از سال ۲۰۲۶ با افزایش تأئیدیه پروژههای LNG، گسترش ظرفیت کشتیسازی و نیاز به جایگزینی ناوگانهای فرسوده شتاب بیشتری بگیرد.
این مؤسسه همچنین پیشبینی میکند تقاضا برای کشتیهای مدل LNGBV و مدلهای LNGC کوچک تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد؛ روندی که ناشی از گسترش ناوگانهای سوخت LNG است و برآورد میشود تا سال ۲۰۲۷ تعداد آنها از ۱۰۰۰ کشتی فراتر رود. با این حال، Drewry هشدار میدهد که هزینههای بالای ساخت کشتیهای جدید، عدم قطعیتهای نظارتی و چارچوب Net-Zero سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) ـ که هنوز در انتظار تصویب است ـ ممکن است بر سرعت بهبود این بازار تأثیرگذار باشد.