
به گزارش گروه بینالملل مانا، مطالعات مؤسسه Sea-Intelligence نشان میدهد که هرچند زمان دقیق بازگشایی مجدد کانال سوئز هنوز قابل پیشبینی نیست، اما در صورت برقراری آتشبس میان اسرائیل و حماس میتوان تا حدی به ازسرگیری ترانزیت امیدوار بود. با این حال، نیروهای حوثی یمن تاکنون آتشبس اعلام نکردهاند و به همین دلیل بسیاری از کشتیها همچنان بهدلیل نگرانیهای امنیتی به مسیر سوئز بازنگشتهاند. ازاینرو، تنها میتوان ارزیابی کمی از تأثیر بازگشت احتمالی ارائه کرد.
این تحلیل دو نتیجه کلیدی را برجسته میکند: نخست، آزادسازی قابلتوجه ظرفیت جهانی کشتیها که اکنون در مسیرهای طولانیترِ دورِ آفریقا فعالیت میکنند؛ و دوم، افزایش کوتاهمدت اما قابلملاحظه در ورود محمولهها به اروپا در پی بازگشت به مسیر سوئز.
برآورد Sea-Intelligence نشان میدهد که سرویسهای تغییر مسیر دادهشده در مسیرهای آسیا–اروپا و آسیا–آمریکای شمالی (سواحل شرقی)، هر یک برای هر سفر رفت و برگشت به چندین فروند کشتی اضافی نیاز دارند که این امر بخش قابلتوجهی از ظرفیت ناوگان را درگیر کرده است.
این مطالعه، واکنش واردات اروپایی را در سناریوهای مختلف بازگشت به سوئز — از بازگشت فوری تا انتقال مرحلهای طی دو، چهار یا شش هفته — مدلسازی کرده است. نتایج نشان میدهد بازگشت فوری، بهطور چشمگیری زنجیرههای تأمین را کوتاه میکند، ورود محمولههای آسیایی به اروپا را ظرف دو هفته دو برابر میسازد و حجم جابهجایی بنادر را در مقایسه با رکوردهای پیشین ۳۹ درصد افزایش میدهد.
حتی در صورت بازگشت تدریجی طی هشت هفته نیز، حجم ورودیها حدود ۱۰ درصد بیش از بالاترین رکورد تاریخی خواهد بود. با توجه به ازدحام شدید بنادر اروپایی در مارس ۲۰۲۵، هرگونه انتقال ناگهانی به مسیر سوئز میتواند زیرساختهای بندری و لجستیکی را تحت فشار قرار دهد.
در مجموع، Sea-Intelligence برآورد میکند که از سرگیری ترانزیت از طریق کانال سوئز میتواند حدود ۲.۱ میلیون TEU از ظرفیت اسمی — معادل ۶.۵ درصد از ناوگان فعال جهانی — را آزاد کند.