
به گزارش مانا، افزایش بیش از ۱۰ درصدی صادرات و جهش ۱۹۶ درصدی ترانزیت کالا از بندر انزلی در هفتماهه نخست امسال، نشانهای روشن از تحرک دوباره تجارت دریایی ایران در دریای خزر است؛ تحرکی که با توسعه زیرساختهای بندری و گمرکی، جایگاه این بندر راهبردی را در شمال کشور بیش از پیش تقویت کرده است.
بر اساس آمار اعلامشده از سوی حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، طی این مدت بیش از ۳۲۶ هزار تن کالا از بندر انزلی صادر شده که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است. این کالاها عمدتاً شامل مصالح ساختمانی، مواد خوراکی و محصولات صنعتی استانهای شمالی کشور است که به بازارهای هدف منطقهای و فرامنطقهای صادر میشود.
در کنار رشد صادرات، آمار ترانزیت نیز از جهشی کمسابقه حکایت دارد بهطوریکه حسین یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان میگوید، در مدت مشابه بیش از ۷۷ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی از طریق این بندر ترانزیت شده که رشد ۱۹۶ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.
به اعتقاد حسین عباسی یکی از کارشناسان حوزه تجارت، این روند بیانگر افزایش نقش ایران در کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب و ارتقای موقعیت بندر انزلی در زنجیره ترانزیتی منطقه است؛ موضوعی که با تکمیل طرحهای توسعهای در بنادر گیلان میتواند به افزایش سهم ایران از تجارت دریای خزر بینجامد. توسعه زیرساختهای بندری، تجهیز اسکلهها، نوسازی تجهیزات تخلیه و بارگیری و تسهیل فرآیندهای گمرکی از جمله اقداماتی است که در سالهای اخیر در بندر انزلی دنبال شده است.
این سیاستها، به گفته مدیرکل بنادر گیلان، موجب افزایش رقابتپذیری بندر انزلی در میان بنادر شمال کشور شده و زمینه را برای جذب بیشتر خطوط کشتیرانی منطقهای فراهم کرده است. موقعیت جغرافیایی بندر انزلی در ساحل جنوبی خزر و دسترسی آن به شبکه حملونقل ریلی و جادهای، این بندر را به دروازه اصلی تجارت ایران با کشورهای حاشیه خزر تبدیل کرده است.
طبق گفته حسین یونسی، بندر انزلی اکنون با تخلیه و بارگیری بیش از یکمیلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا و پهلوگیری ۳۳۶ فروند کشتی در هفتماهه نخست سال، نقش مهمی در تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی و همکاریهای منطقهای ایران ایفا میکند.
افزایش صادرات، جهش در ترانزیت و رشد حجم عملیات بندری در انزلی نشان میدهد که اقتصاد دریامحور در شمال ایران در حال بازگشت به مسیر توسعه است. استمرار این روند میتواند جایگاه ایران را در تجارت خزر و کریدور بینالمللی شمال–جنوب تقویت کرده و به تحقق سیاستهای کلان کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی و صادرات غیرنفتی کمک کند.