۰۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۸

روسیه علیرغم تحریم‌ها به ساخت تانکر‌های حامل LNG با کلاس یخی روی آورد

شرکت کشتی‌سازی تحریم‌شده‌ی متحد روسیه (USC) نخستین کشتی حمل گاز طبیعی مایع (LNG) با کلاس یخی را برای این کشور می‌سازد.
کد خبر: ۱۰۴۷۹۴

روسیه علیرغم تحریم‌ها به ساخت تانکر‌های حامل LNG با کلاس یخی روی آورد

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از Marinelink؛ کمبود کشتی‌های قادر به حمل گاز طبیعی مایع، یکی از موانع اصلی در توسعه کامل پروژه‌های LNG روسیه در قطب شمال است. در همین راستا، شرکت USC طرح‌هایی را برای ساخت کشتی‌های حمل گاز طبیعی مایع در مجمع بین‌المللی گاز سن‌پترزبورگ ارائه کرده است.

این کشتی که برای تأسیسات شرکت گازپروم در بندر اوست-لوگا توسعه یافته، به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌راحتی می‌تواند برای نیاز‌های سایر شرکت‌های گاز روسیه، از جمله پروژه‌های مستقر در قطب شمال، نیز مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، شش فروند کشتی حامل LNG با کلاس یخی بالا به‌دلیل تحریم‌ها در کشتی‌سازی هانوا کره جنوبی همچنان غیرقابل تحویل هستند و تعدادی از قرارداد‌های دیگر نیز لغو شده‌اند.

از سوی دیگر، شرکت کشتی‌سازی زوزدا (Zvezda) در مسکو برای تکمیل و راه‌اندازی پنج تانکر LNG که با همکاری صنایع سنگین سامسونگ ساخته شده‌اند، با مشکلاتی مواجه است.

طراحی شرکت کشتی‌سازی United Shipbuilding Corporation برای ساخت این کشتی‌ها تا حدود ۹۰ درصد به قطعات تولید داخل متکی است. کشتی‌های حمل گاز این شرکت از نظر اندازه با الهام از کشتی‌های Yama ساخته شده‌اند و هر یک قادر به حمل حدود ۱۷۰ هزار مترمکعب LNG هستند.

USC به‌جای ساخت کشتی‌هایی با کلاس یخی بسیار بالا (Arc7)، کلاس متوسط Arc4 را پیشنهاد داده است که برای ناوبری در تمام طول سال در دریای بالتیک کفایت می‌کند. با اسکورت یخ‌شکن‌ها، این نوع کشتی‌ها می‌توانند در بیشتر ایام سال به پروژه‌های Yamal و Arctic LNG 2 در قطب شمال روسیه ملحق شوند.

شرکت USC با ساخت اکثر یخ‌شکن‌های هسته‌ای روسیه از طریق کارخانه کشتی‌سازی بالتیک خود، تجربه گسترده‌ای در زمینه ساخت کشتی‌های کلاس یخی دارد. با این حال، جدول زمانی و میزان موفقیت در ساخت داخلی کشتی‌های حمل LNG همچنان مورد تردید است، چراکه بخش کشتی‌سازی روسیه با تأخیر، افزایش هزینه‌ها و زیرساخت‌های فرسوده مواجه است. همچنین روند افزایش تولید داخلی تانکر‌های نفتی و کشتی‌های فله‌بر نیز کند پیش می‌رود.

شایان ذکر است پروژه بزرگ نفتی Vostok Oil روسیه، که بزرگ‌ترین پروژه از دهه ۱۹۸۰ تاکنون محسوب می‌شود، برای دستیابی به ظرفیت کامل خود به حداکثر ۴۰ نفتکش کلاس یخی نیاز دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار