۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

توان عملیاتی بنادر بزرگ آمریکایی و اروپایی در ۶ ماهه اول ۲۰۲۳ منفی شد

۷ بندر معتبر آمریکایی و اروپایی که در بین ۳۰ بندر بزرگ جهان جای دارند در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به توان عملیاتی نیمه اول سال ۲۰۲۲ با عملکرد منفی مواجه شدند.
کد خبر: ۹۷۰۶۳

توان عملیاتی بنادر بزرگ آمریکایی و اروپایی در ۶ ماهه اول ۲۰۲۳ منفی شد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از گزارش هفتگی آلفالاینر؛ اکثر بنادر کانتینری جهان در شش ماهه اول ۲۰۲۳ با کاهش توان عملیاتی مواجه بودند به گونه‌ای که در بین ۳۰ بندر بزرگ کانتینری جهان حدود ۱۲ بندر با افزایش عملکرد مواجه شدند.

 در شش ماهه اول سال جاری میلادی بررسی عملکرد ۳۰ بندر نشان می‌دهد که ۱۴ بندر عملکرد منفی دارند و چهار بندر نیز  کارنامه عملیاتی خود را اعلام نکرده‌اند.

در این میان شانگهای چین همچنان در جابه‌جایی رتبه اول را در بین ۳۰ بندر کسب کرده هر چند با ۶.۴ درصد عملکرد منفی نسبت به شش ماهه اول ۲۰۲۲ میلادی مواجه بوده است.

بالاترین عملکرد مثبت را در شش ماهه گذشته بندر Lianyungang با ۱۵ درصد عملکرد مثبت سپری کرده و رتبه بعدی از آن Qingdao  با ۱۲ درصد عملکرد مثبت است.  

ظرفیت بنادر اروپایی و آمریکایی کاهش نشان می‌دهد و در لیست ۳۰ بندر معتبر جهان هفت بندر اروپایی و آمریکایی مشاهده می‌شود که بندر لانگ‌بیچ و لس‌آنجلس با ۳۰ درصد عملکرد منفی مواجه بوده است.

بندر روتردام با ۱۱.۵ درصد و بندر آنتورپ با ۵.۷ درصد عملکرد منفی مواجه بوده است. بندر ساوانا با ۱۴.۳ درصد عملکرد منفی مواجه بودند. بنادر نیویورک و نیوجرسی با ۲۴.۹ درصد عملکرد منفی مواجه بوده‌اند.

از جمله بنادری که دارای عملکرد مثبت بودند بنادر کینگدائو چین با ۱۲.۲ درصد و Rizhao چین با ۱۵.۸ درصد بوده‌اند.  

در بین ۳۰ بندر معتبر جهان پنج بندر چینی رتبه‌های ۱ تا ۶ را دارا هستند که در این بین بندر سنگاپور رتبه دوم را اخذ کرده و پنج بندر چینی همچنان  در رده  از ۱ تا ۶ قرار دارند.

بندر دوبی با عملکرد ۲.۲ درصدی در شش ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی در رتبه ۱۱ ایستاده است.

 هفت بندر آمریکایی و اروپایی در بین ۳۰ بندر بودند که عملکرد همگی آن‌ها منفی گزارش شده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد عملکرد بنادر چین علی‌رغم اینکه برخی با عملکرد منفی مواجه بودند، اما همچنان از قوی بودن بنادر این کشور از دید تحلیلگران در گزارش آلفا‌لاینر حکایت دارد.

بنادر چینی در مدت شش ماه توانستند  ۱۴۹.۲ میلیون teu کانتینر جابه‌جا کنند. در این میان برخی بنادر آسیایی مانند بوسان و پورت کلانگ عملکرد مثبتی داشتند؛ اما بندر کلمبو ۱۲ درصد عملکرد منفی از خود نشان داد.

در بین بنادر چینی بنادر نینگبو، ژوشان، گوانگجو و تیانجین عملکرد مثبتی از خود نشان دادند.

توان عملیاتی بنادر بزرگ آمریکایی و اروپایی در ۶ ماهه اول ۲۰۲۳ منفی شد

توان عملیاتی بنادر بزرگ آمریکایی و اروپایی در ۶ ماهه اول ۲۰۲۳ منفی شد

ارسال نظرات
آخرین اخبار