۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲

ویند وینگز؛ نسل جدید بادبان و کمک به کشتیرانی سبز (+فیلم و عکس)

به گفته سازندگان، این بادبان‌ها می‌توانند به کاهش تا ۳۰ درصدی مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگی کمک کنند.
کد خبر: ۹۶۸۷۲

به گزارش مانا، یک کشتی باری شرکت میتسوبیشی پس از مجهز شدن به دو بادبان سخت به ارتفاع ۳۷.۵ متر فعالیت خود را آغاز کرده که می‌تواند گامی مهم در جهت کربن زدایی صنعت دریایی باشد.

ویند وینگز؛ نسل جدید بادبان و کمک به کشتیرانی سبز (+فیلم و عکس)

کشتری باری "پیکسیس اوشن" (Pyxis Ocean) که می‌تواند نزدیک به ۸۱ هزار تن بار را حمل کند، روز دوشنبه هفته گذشته از سنگاپور به سمت برزیل حرکت کرد. این کشتی به بادبان‌هایی از جنس فولاد و فایبرگلاس مجهز شده که به نام "ویند وینگز" (WindWings) یا بال‌های باد شناخته می‌شوند. این بادبان‌های ویژه توسط شرکت مهندسی بار تکنولوجیز (BAR Technologies) و شرکت یارا مارین تکنولوجیز (Yara Marine Technologies) ساخته شده اند.

تعداد بازدید : 19


ویند وینگز؛ نسل جدید بادبان و کمک به کشتیرانی سبز (+فیلم و عکس)
ویند وینگز؛ استفاده از نیروی باد برای کاهش مصرف سوخت
ویند وینگز برای بهره بردن از نیروی باد هنگام حرکت کشتی طراحی شده تا کشتی تنها به نیروی پیشرانه خود متکی نباشد. به گفته سازندگان، این بادبان‌ها می‌توانند به کاهش تا ۳۰ درصدی مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگی کمک کنند.

در ترکیب با سوخت‌های بدون آلایندگی، سازندگان عنوان کرده اند که فناوری ویند وینگز می‌تواند به کربن زدایی صنعت کشتیرانی کمک کند. این صنعت از نظر حجم مسئول حمل و نقل بیش از ۸۰ درصد کل کالا‌ها در سطح بین المللی است، در شرایطی که تقریباً به طور کامل از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند.
به گفته «جان کوپر» مدیرعامل شرکت بار تکنولوجیز، کاهش مصرف سوخت از طریق بهره برداری از انرژی باد به عنوان سوختی رایگان دو مزیت کاهش هزینه‌های سوخت و آلایندگی کمتر را به همراه دارد. همچنین، می‌تواند ناوگان جهانی را با قیمتی مقرون به صرفه در مسیر کربن زدایی پیش ببرد.

مانند توربین‌های بادی، بادبان‌های به کار گرفته شده در کشتی پیکسیس اوشن میتسوبیشی از فولاد و فایبرگلاس ساخته شده اند. آن‌ها از سه بخش تشکیل شده اند که شامل یک بخش مرکزی با پهنای ۱۰ متر و دو بال با پهنای پنج متر در دو طرف می‌شود و هر کدام دارای یک محور مرکزی هستند.

ویند وینگز؛ نسل جدید بادبان و کمک به کشتیرانی سبز (+فیلم و عکس)

کل بال می‌تواند بچرخد تا با توجه به زاویه و سرعت باد موقعیت خود را تغییر دهد. همچنین، امکان تا شدن آن روی عرشه کشتی وجود دارد تا هنگام رسیدن به بندر و برای عبور از پل‌ها یا کانال‌ها مشکلی ایجاد نشود.

به گفته شرکت بار تکنولوجیز، بادبان‌های خودکار ویند وینگز می‌توانند به طور متوسط تا ۳۰ درصد صرفه جویی مصرف سوخت در کشتی‌های جدید را به همراه داشته باشند و هر ویند وینگز در یک مسیر متوسط جهانی می‌تواند صرفه جویی روزانه تا ۱.۵ تن سوخت را موجب شود.

بادبان‌ها را می‌توان برای کشتی‌های جدید نصب کرد یا آن‌ها را متناسب با کشتی‌های موجود تولید کرد که برای کشتی باری پیکسیس اوشن با عمر پنج سال همین کار انجام شده است.

به گفته شرکت بار تکنولوجیز، عملکرد ویندوینگز طی ماه‌های پیش رو به دقت زیر نظر خواهد بود تا طراحی و عملکرد آن هرچه بیشتر ارتقا یابد.

بار تکنولوجیز و یارا مارین تکنولوجیز ساخت صد‌ها ویند وینگز طی چهار سال آینده را برنامه ریزی کرده اند.

صنعت کشتیرانی جهانی تاکنون از ارائه تعهدی قاطع برای رسیدن به آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی مطابق با توافقنامه پاریس خودداری کرده است. اما در ماه میلادی گذشته، سازمان بین المللی دریانوردی با هدف کاهش خداقل ۲۰ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با کشتیرانی تا سال ۲۰۳۰ میلادی و حداقل کاهش ۷۰ درصدی تا سال ۲۰۴۰  میلادی موافقت کرد.

ویند وینگز؛ نسل جدید بادبان و کمک به کشتیرانی سبز (+فیلم و عکس)

ارسال نظرات
آخرین اخبار