روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

خیز بلند چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت کشتی‌سازی

چین در راستای نوسازی نیروی دریایی خود به دنبال تبدیل جزیره «چانگ شینگ» شانگهای به «مرکز کشتی‌سازی» کشور است.
کد خبر: ۹۶۳۹۱

خیز بلند چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت کشتی‌سازی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا و براساس گزارش اندیشکده « چاینا پاور»؛  تصاویر ماهواره‌ای تجاری اخیر نشان می‌دهد که تأسیسات کشتی‌سازی جزیره به سرعت در حال گسترش هستند. در یک دهه اخیر، این جزیره محل استقرار کشتی‌سازی «جیانگ نان» بوده که بسیاری از پیشرفته‌ترین کشتی‌های جنگی PLAN از جمله سومین ناو هواپیمابر چین و بسیاری از ناوشکن‌های نوع  ۰۵۵ و ۰۵۲ را ساخته است.

فاز نخست: جابه‌جایی کارخانه کشتی‌سازی جیانگ نان

تبدیل جزیره چانگ شینگ به پایگاه کشتی‌سازی نزدیک از دو دهه پیش آغاز و در سال ۲۰۰۵ میلادی، انتقال کشتی‌سازی جیانگ نان از مرکز شانگهای به جزیره چانگ شینگ کلید خورد. شرکت دولتی کشتی‌سازی چین (CSSC) به عنوان مالک شرکت جیانگ نان، تکمیل این انتقال را در سال ۲۰۰۸ اعلام و از آن به عنوان فاز نخست مرکز کشتی‌سازی جزیره چانگ شینگ استقبال کرد.

 امکانات جدید جیانگ نان بسیار زیاد است. مساحت آن ۵.۶ کیلومتر مربع بوده و براساس گزارش‌ها، این پروژه با هزینه ۱۶ میلیارد یوان یا حدود ۲.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ تکمیل شد. با این حال، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ همیلادی نزدیک به یک‌سوم این کارخانه کشتی‌سازی توسعه یافت. بخش جدید شامل سالن‌ها و منطقه ساخت و مونتاژ جدید بود که مراحل اولیه ساخت سومین ناو هواپیمابر در آن انجام شد.

فاز دوم؛ انتقال شرکت کشتی‌سازی هودونگ-ژونگ‌هوا

اکنون اقدام دیگر در استان «چانگشینگ» در حال انجام است که فاز دوم تغییر شکل جزیره توسط CSSC را نشان می‌دهد. این پروژه شامل جابه‌جایی یک کارخانه کشتی‌سازی کلیدی دیگر، Hudong-Zhonghua، از مرکز شانگهای به منطقه مجاور جیانگ نان خواهد بود. هودونگ-ژونگ‌هوا تعدادی از جنگنده‌های سطحی PLAN را تولید کرده است، از جمله سه کشتی تهاجمی آبی-خاکی نوع ۰۷۵ و هشت کشتی بارانداز آبی-خاکی نوع ۰۷۱.

شرکت دولتی کشتی‌سازی چین این پروژه را در ۴ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی آغاز کرد. مرحله نخست، حدود ۲.۱ کیلومتر مربع را پوشش داده و شامل اسکله خشک جدید برای مونتاژ کشتی‌های بزرگ و همچنین یک حوضچه جدید برای لنگر و نصب کشتی‌هاست. پیش‌بینی می‌شود؛ مرحله دوم امکانات بیشتری را برای ساخت و مونتاژ آنلاین ارائه کند.

گزارش‌ها حکایت از پی‌ریزی اسکله خشک جدید در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی را دارد. همچنین تصاویر ماهواره‌ای از ۲۳ آوریل ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که تاکنون پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است. اسکله خشک تقریباً ۶۵۰ متر طول و ۹۴ متر عرض دارد که از نظر مساحت بزرگتر از اسکلۀ خشک در منطقه اصلی کشتی‌سازی جیانگ نان است.

پیش‌بینی می‌شود که پس از تکمیل، امکانات جدید شامل فناوری شبکه ۵G، مدیریت داده‌های بزرگ و جوشکاری رباتیک با هدف تبدیل Hudong-Zhonghua به یک «شرکت کشتی سازی دیجیتال» با قابلیت تولید خودکار و طراحی هوشمند فراهم خواهد شد. با پایان یافتن این پروژه، تاسیسات قدیمی هودونگ-ژونگ‌هوا در مرکز شانگهای به یک جاذبه توریستی ساحلی تبدیل می‌شود.

جابه‌جایی هودونگ-ژونگ‌هوا به جزیره چانگ‌شینگ سرمایه‌گذاری بزرگی در افزایش قدرت کشتی‌سازی چین است که ارزش آن حدود ۲.۶ میلیارد دلار و منطقه جدید حدود ۴.۳ کیلومتر مربع را در‌بر می‌گیرد. در مجموع، پایگاه کشتی‌سازی جزیره چانگ‌شینگ نزدیک به ۷.۷ کیلومتر امتداد خواهد داشت و منطقه‌ای به اندازه دو برابر «میدتاون منهتن» در ایالات متحده را پوشش می‌دهد.  

این سرمایه گذاری بخش عظیمی از ظرفیت کشتی‌سازی چین را در یک منطقه متمرکز خواهد کرد. علاوه بر تولید کشتی‌های جنگی، هر دو کارخانه کشتی‌سازی مذکور تعداد زیادی کشتی‌ تجاری نیز تولید می‌کنند. داده‌های موجود نشان می‌دهد که Hudong-Zhonghua حداقل ۱۰ کشتی تجاری از جمله هشت کشتی کانتینری، یک حامل گاز طبیعی مایع (LNG) و یک کشتی چند منظوره را تحویل خواهد داد. 

همچنین، قرار است در سال ۲۰۲۳میلادی، ۲۲ کشتی تجاری شامل ۱۴ کشتی حامل گاز مایع/اتان، هفت کشتی کانتینری و یک کشتی حامل LNG ساخته خواهد شد.

در مجموع، فعالیت‌ها در جزیره جیانگ نان نشان می‌دهد که چین به پیشرفت مداوم در راستای توسعه و مدرن‌سازی PLAN ادامه می‌دهد و گسترش تأسیسات در این جزیره تأیید می‌کند که پکن در حال سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های بلندمدت برای تثبیت موقعیت خود به عنوان ابرقدرت کشتی‌سازی است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار