روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

برخی اپراتور‌های کانتینری وارد بازار اجاره فرعی شده‌اند

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری درحال حاضر تضعیف شده و برخی از اپراتور‌ها به سمت نرخ‌های نامشخص، دلخواه و پایین‌تر از عُرف و نُرم جهانی می‌روند که این حرکت از دید تحلیلگران ایجاد بازار اجاره فرعی در حاشیه بازار اصلی اجاره جهانی است.
کد خبر: ۹۶۳۲۹

برخی اپراتور‌های کانتینری وارد بازار اجاره فرعی شده‌اند


به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از سایت The Loadstar؛ مؤسسه آلفا‌لاینر گزارش داد: حجم قابل توجهی از کشتی‌های اجاره‌ای با ظرفیت ۳۰۰۰ teu در بازار به چشم می‌خورد که با نرخ‌های دلخواه و حتی پایین‌تر از عرف بین‌المللی نسبت به اجاره و حمل کالا اقدام می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که این کار باعث شده نرخ‌ها در دورۀ کوتاه مدتی کاهش یافته و به کشتی‌های غیر‌فعال و بیکار افزوده شود.

تحلیلگر آلفا‌لاینر معتقد است در صورتیکه در هفته‌های آینده تقاضا افزایش نیابد این روند می‌تواند به کشتی‌هایی که در منطقه آسیا تردد می‌کنند ضربه بزند.

تحلیلگر آلفا‌لاینر در ادامه معتقد است اجاره کشتی‌ها با نرخ پایین‌تر به عنوان یک اجارۀ فرعی در حاشیه بازار اصلی اجارۀ کشتی‌های کانتینری قلمداد می‌شود. متأسفانه اپراتور‌ها به جای اینکه کشتی توقف کند پیشنهاد اجارۀ فرعی از سوی صاحب کالا  را می‌پذیرند؛ در واقع نرخ کمتر از کرایۀ روزانه دریافت می‌کنند تا بتوانند مقداری از ضرر و زیان خود را جبران کنند.

از سو‌ی دیگر شرکت Maritime Strategies International نیز طی گزارشی اعلام کرد: انتظار می‌رود  بازار اجاره کشت‌های کانتینری در سه ماهه سوم و چهارم ۲۰۲۳ میلادی تضعیف شود و کمبود کشتی در این مدت مشاهده نشود. متأسفانه در صورت ادامه این روند نرخ اجاره کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است که شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری برای اینکه با ظرفیت‌های خالی مواجه نشوند با درخواست صاحبان کالا موافقت می‌کنند که همین کار بر نرخ روزانه کانتینر تأثیر‌گذار است.

از سوی دیگر موضوع عدم تعادل عرضه و تقاضا با تحویل دو میلیون teu کشتی‌های جدید در سال جاری  بروز  خواهد کرد که بیشتر کشتی‌ها در اندازۀ بزرگ هستند و این کار باعث می‌شود کشتی‌های فعلی که از قدمت بیشتری برخوردارند به حاشیه بروند.

بدین ترتیب در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی با یک  بازار اجاره حمل‌و‌نقل کانتینری تضعیف شده مواجهیم، مگر آنکه اتفاق تازه‌ای رخ دهد که آن هم به بررسی تحلیلگرایانه و کارشناسانه نیازمند است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار