۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

چین و عربستان سعودی تجارت دریایی را گسترش می‌دهند

چین و عربستان سعودی همکاری خود را در زمنیه صدور نفت و گاز، مواد شیمیایی و مواد معدنی از طریق دریا همچنین سرمایه گذاری مشترک اعلام کردند.
کد خبر: ۹۶۱۴۱

چین و عربستان سعودی تجارت دریایی را گسترش می‌دهند


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت سی‌ترید، شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان  که در کنفرانس تجاری همکاری‌های چین و کشور‌های عربی سخن  می‌گفت  یاد‌آور شد: از آن جایی‌که چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در بخش‌های مختلف  اقتصادی پیشتاز است در‌صدد هستیم در توسعه تجارت دریایی پیرامون صدور گاز، نفت، مواد خام، مواد شیمیایی و معدنی با این کشور همکاری کنیم که دراین ارتباط تاکنون گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی در ادامه گفت: در ماه آوریل سال جاری میلادی عربستان  سعودی با تحویل ۸.۴۶ میلیون تُن نفت خام به چین بزرگترین تأمین کننده نفت چین بود که ۵.۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

 به گفته وی در حال حاضر شرکت آرامکوی عربستان سرمایه گذاری خود را در چین افزایش داده تا عرضه طولانی مدت نفت به دومین مصرف کننده جهان را تضمین کند.

 از سوی دیگر آرامکو در سال ۲۰۲۳ میلادی ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در روز را در شمال شرقی چین آغاز خواهد کرد  که ۳۰ درصد سهام آن را عربستان سعودی برعهده دارد.

 وی خاطرنشان ساخت: عربستان سعودی در نظر دارد در زمینه تولید و صادرات مواد شیمیایی با چین همکاری کرده و پس از فرآوری آن‌ها را به کشور‌های آسیایی از جمله هند صادر کند.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: از جمله پروژه‌های دیگر آن است که با چینی‌ها برای استخراج معادن و صدور محصولات معدنی همکار‌ی کنیم؛ ضمن اینکه قرارداد مشترک برای تأسیس یک شرکت  مشترک جدید را در این زمینه امضا کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: به این واقعیت دست یافته‌ایم که چین رهبری اقتصاد جهان را برعهده خواهد گرفت و ما مجبور نیستیم با آن رقابت کنیم بلکه باید همکاری لازم را  با آن به عمل آوریم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار