۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

افزایش ۳۲ درصدی نرخ‌های کانتینری نسبت به سال ۲۰۱۹

علی‌رغم کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصد‌ی نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر و ضعیف‌تر شدن عرضه و تقاضا در این بخش نرخ‌های کانتینری نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۳۲ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۶۰۴۶

افزایش ۳۲ درصدی نرخ‌های کانتینری نسبت به سال ۲۰۱۹

به گزارش گروه بین الملل مانا، «نیلز راسموسن» تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل بیمکو در تجزیه و تحلیلی به وضعیت نرخ‌های حمل کانتینر در چهار سال اخیر پرداخت و گفت: از آن جایی‌که نرخ‌های کانتینری از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون بین ۷۰ تا ۸۰ درصد به علت بدتر شدن تعادل عرضه و تقاضا کاهش یافته است، اما اپراتور‌های کانتینری موفق شده‌اند نرخ‌ها را نسبت به دوران همه‌گیری کرونا بالاتر حفظ کنند.

این تحلیلگر ارشد در ادامه افزود: شاخص حمل‌و‌نقل شانگهای و شاخص کالای کانتینری چین از ژانویه سال گذشته تا کنون بین ۷۲ تا ۸۱ درصد پایین آمده است؛ اما این رقم نیز نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی در حد  بالاتری قرار دارد.

در این ارتباط باید گفت حجم صادرات از خاور دور طی مارس ۲۰۲۳ میلادی وضعیت بهتری داشت، اما در مجموع نسبت به سال قبل پایین‌تر است؛ به طور کلی حجم صادرات از این مسیر تنها ۲.۱ درصد بیشتر از سه ماهه اول ۲۰۱۹ میلادی می‌باشد.

بدین ترتیب صادرات به مناطقی مانند خاورِدور، اروپا‌ی جنوبی و آمریکای شمالی حدود ۸۰ درصد حجم صادراتی را تشکیل می‌دهد. بدین ترتیب در مسیر‌های خاور دور تا ۰.۶ درصد، اروپای جنوبی تا ۴.۵ درصد و آمریکای شمالی تا ۲.۶ درصد کاهش  نرخ  مشاهده می‌شود.

«نیلز راسموسن» در ادامه تاکید کرد: به جز آمریکا، استرالیا، نیوزلند و لاگوس نرخ‌های نقدی در ماه می ۲۰۲۳ میلادی در همه مقاصد ۱۰ درصد بیشتر از ماه می ۲۰۱۹ میلادی بود.

حتی در مسیر‌های مدیترانه، دبی و دوربان این نرخ‌ها نسبت به ماه می ۲۰۱۹ دو‌برابر شده است.

در این راستا ناوگان کانتینری جهان در چهار سال قبل  ۱۶.۹ درصد از نظر ظرفیت رشد کرده است که این میزان در مدت چهار سال  طی  آوریل ۲۰۲۳ میلادی به ۲۶.۲ میلیون teu رسید که ۳.۸ میلیون teu بیشتر از آوریل ۲۰۱۹ بود.

 به گفتۀ وی میانگین سرعت کشتی‌های کانتینری در آوریل سال جاری میلادی ۳۴ درصد کمتر از آوریل ۲۰۱۹ بود که این موضوع سرعت ناوگان کانتینری را محدود کرده است.

وی در ادامه معتقد است: میانگین نرخ‌های نقطه‌ای برای صادرات بر‌اساس شاخص شانگهای (SCFI) و شاخص نرخ‌های صادرات چین (CCFI) نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی بالا رفته است و اپراتور‌های کانتینری در این ارتباط توانسته‌اند از کاهش نرخ حمل‌و‌نقل جلوگیری کرده و نرخ‌ها را به سطح قابل قبولی برسانند.

«راسموسن» در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت کشتی‌های بیکار نسبت به چهار سال قبل به حدود ۹۰۰۰۰ teu می‌رسد، یاد‌آور شد: اپراتور‌های صنعت کشتیرانی باید به منظور تطبیق ظرفیت با تقاضای بار به خوبی عمل کنند تا یک نظم جدید در نرخ حمل‌و‌نقل مطابق با دیدگاه اپراتور‌ها به وجود آید.

وی در پایان خاطر‌شان ساخت: به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت علی‌رغم کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی کرایه حمل‌و‌نقل و بدتر شدن عرضه و تقاضا اپراتور‌ها توانسته‌اند در حفظ نرخ‌های بالاتر از سطوح قبل از همه‌گیری موفق باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار