۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

تعهد برای افزایش تجارت به ۳ میلیارد دلار در سفر نخست وزیر قزاقستان به ایران

تعهد برای افزایش تجارت به ۳ میلیارد دلار در سفر نخست وزیر قزاقستان به ایران
علیخان اسماعیل اف، نخست وزیر قزاقستان، روز ۲۶ آوریل (هفته پیش) به تهران سفر کرد و با مقامات ارشد ایرانی برای تقویت روابط دوجانبه به گفتگو پرداخت.
کد خبر: ۹۵۷۸۰
به گزارش مانا، قراردادهای صادراتی به ارزش ۶۰ میلیون دلار و مبادله اسناد برای همکاری‌های دوجانبه در زمینه گردشگری، ورزش، کار جوانان، آموزش کارکنان گمرکات و توافق برای توسعه زیرساختها و خدمات بندری و کشتیرانی بین بنادر کوریک و امیرآباد از جمله نتایج کلیدی سفر اسماعیل اف به ایران بود.
 سفر یک روزه اسماعیل اف شامل دیدار با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و محمد مخبر معاون اول با هدف پیگیری اجرای توافقات صورت گرفته قبلی بین روسای جمهور دو کشور بود.
 اسماعیل اف در دیدار با رئیسی بر اهمیت توسعه روابط با ایران تاکید کرد و دو طرف در مورد تجارت و اقتصاد، سرمایه گذاری و همکاری های فرامرزی و اجرای طرح های مشترک در حوزه های فرهنگی و بشردوستانه گفتگو کردند.
 رئیس جمهور ایران، قزاقستان را یکی از تأثیرگذارترین کشورهای منطقه خواند و گفت اگرچه رشد چشمگیر روابط تجاری ایران و قزاقستان در سال گذشته شرایط را متفاوت ساخته، اما این سطح از روابط با ظرفیت‌های دو کشور تناسبی ندارد و باید برای بهبود آن تلاش جدی کرد.
 ابراهیم رئیسی همچنین به سرمایه گذاری در زیرساخت‌های ترانزیتی از آسیای میانه به خلیج فارس، توسعه حمل و نقل برای تسهیل همکاری های تجاری، کشاورزی و استفاده از سازوکارهای نوآورانه در حوزه پولی و بانکی اشاره کرد.
 در این دیدار اسماعیل اف هم گفت که ایران یکی از شرکای کلیدی قزاقستان برای دسترسی به خلیج فارس است و در سال گذشته حجم مبادلات تجاری دوجانبه بین دو کشور نزدیک به ۲۰ درصد رشد کرد و به ۵۲۸ میلیون دلار رسید.
 وی همچنین تأکید کرد که قزاقستان آماده افزایش صادرات ۷۵ قلم کالا به ارزش تقریبی ۲۵۰ میلیون دلار است و افزود من مطمئن هستم که پتانسیل اقتصادی ما کاملاً فعال شده و می توانیم تجارت متقابل را به سه میلیارد دلار [در سال] برسانیم و پتانسیل قابل توجهی در زمینه هایی از جمله انرژی، حمل و نقل و لجستیک، کشاورزی و صنعت داریم.
 وی افزود: کشاورزی فرصت‌های قابل توجهی را برای دستیابی به این هدف فراهم می کند و بیش از ۷۰ درصد تجارت طرفین را به خود اختصاص می دهد.
اسماعیل اف همچنین اشاره کرد که قزاقستان برای گسترش تجارت در کشاورزی آماده عرضه آرد شیرینی و ماکارونی، فرآورده‌های گوشتی و روغن های گیاهی به بازار ایران است. در مقابل، قزاقستان به سبزیجات و میوه های ایران به ویژه در ماه های خارج از فصل علاقه دارد.
 او ادامه داد، دو کشور همچنین می توانند از موقعیت استراتژیک جغرافیایی و زیرساخت های حمل و نقل خود برای تقویت تجارت و بازرگانی فی‌مابین استفاده کنند.
 وی اضافه کرد، ایران از نظر استراتژیک در تقاطع خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز قرار دارد و دارای شبکه حمل و نقل گسترده‌ای است که آن را به دروازه ای ایده آل برای تجارت بین آسیا و اروپا تبدیل می کند.
 اسماعیل اف افزود: قزاقستان نیز کشوری محصور در خشکی با ذخایر طبیعی وسیع و یک مرکز ترانزیت کلیدی برای کالاهای بین چین و اروپا است و ایران و قزاقستان می توانند از توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب به عنوان یک شبکه حمل و نقل چند وجهی که اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس به روسیه و اروپا متصل می کند، بهره ببرند.
 مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران نیز در دیدار با اسماعیل اف گفت که دو کشور باید بخش خصوصی را تشویق کنند و ما از شرکت های قزاقستانی دعوت می کنیم تا در توسعه همکاری های فیمابین مشارکت فعال داشته باشند.
 در پی این دیدارها، قراردادهای صادراتی به ارزش بیش از ۶۰ میلیون دلار به عنوان بخشی از سومین ماموریت تجاری و اقتصادی در تهران برای تامین کود، روغن و فرآورده های روغنی و گوشت گاو برای ایران به امضا رسید.
 در این رویداد که از سوی مرکز توسعه سیاست های تجاری قزاقستان برگزار شد، نمایندگان وزارت کشاورزی قزاقستان، اتاق بازرگانی مشترک، اتاق بازرگانی، معدن و کشاورزی ایران، ۲۰ شرکت قزاقستانی در بخش های مواد غذایی، شیمیایی، ساختمانی، صنایع سبک و متالورژی و بیش از ۱۵۰ نماینده از طرف ایران حضور داشتند.
 شرکت های ایرانی علاقه خاصی به کودهای فسفاته، فروآلیاژها و محصولات غذایی در قزاقستان نشان دادند.
 ایران و قزاقستان مرز مشترک زمینی ندارد و تنها راه ارتباط بدون واسطه بین این دو کشور از طریق دریای خزر است.
هم اکنون سرویس حمل دریایی منظم کالا، کانتینر و خودرو بین بنادر امیرآباد، کاسپین، انزلی و آستارا و بندر آکتائو توسط کشتیرانی دریای خزر و همچنین یک خط کشتیرانی لاینر ایجاد شده توسط بخش خصوصی برقرار است.
 بخش دیگری از صادرات و واردات بین دو کشور نیز با استفاده از خاک ترکمنستان و شبکه ریلی و جاده ای آن کشور انجام می شود.
 برخی از صاحبان کالای ایرانی و ترانزیت کنندگان انواع محمولات کانتینری، غیر کانتینری، سردخانه ای و خودرو با استفاده از ظرفیت جاده و ریل جمهوری آذربایجان و همچنین بندر باکو اقدام به صادرات و ترانزیت محمولات خود به مقصد بنادر کوریک و آکتائوی قزاقستان می کنند.
 راه آهن روسیه نیز برای رساندن محمولات ریلی خود به بندرعباس در سواحل خلیج فارس از خاک قزاقستان، ترکمنستان و ایران که یال شرقی کریدور شمال جنوب محسوب می شود، استفاده می کند.
منبع:astanatimes.com
ارسال نظرات
آخرین اخبار