۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

مرکز پژوهش‌های مجلس روند طرح‌های جامع بنادر کشور را بررسی کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با نگاهی به روند طرح‌های جامع بنادر کشور، نقاط قوت و ضعف و راهکار‌های ارتقای مطالعاتی آن را بررسی کرد.
کد خبر: ۹۵۶۲۶

مرکز پژوهش‌های مجلس روند طرح‌های جامع بنادر کشور را بررسی کرد

به گزارش مانا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «نگاهی به روند طرح‌های جامع بنادر کشور، نقاط قوت و ضعف و راهکارهای ارتقای مطالعات جامع آتی» را بیان کرده که طبق آن بنادر نقاطی هستند که ارتباط با بازار جهانی را امکان پذیر می‌سازند و به میزان کریدورهای حمل ونقل، برای توسعه تجارت کشور اهمیت دارند و می‌توانند تعیین کننده بهبود جریان کالا و روند توسعه اقتصادی کشور باشند.

در این گزارش آمده است: ایران که بنابه موقعیت ممتاز جغرافیایی خود سال‌هاست یکی از پایگاه‌های بندری جهان محسوب می‌شود، همچنان مطلوبیت بنادر خود را با مزیت ژئوپلیتیک در منطقه، منطبق نساخته و توسعه بنادر رقیب در خلیج فارس و دریای عمان طی ۳۰ سال اخیر، بیانگر ضرورت بازبینیِ هوشمندانه به موضوع طرح های توسعه بندری در کشور است.

گزارش حاضر تاریخچه و وضعیت طرح جامع بنادر کشور و نقاط مثبت و نیز آسیب ها و ضعف های طرح ها به خصوص آخرین طرح جامع بنادر بازرگانی کشور را به صورت خلاصه بررسی نمود. از نقاط مثبت طرح جامع فعلی بنادر بازرگانی کشور، اعتماد به کارشناسان کشور در یک طرح جامع بزرگ ملی است. تهیه طرح جامع فعلی (مصوب سال ۱۳۹۹) بنادر تماماً توسط مجموعه کارشناسی داخل کشور انجام گرفته، به این معنا که برای اولین بار به طور کامل به توان مهندسین کشور برای انجام این امر مهم اعتماد گردید. این موضوع بیانگر توان بالای مهندسین و کارشناسان کشور و امکان بهره گیری از ظرفیت و توان ایشان بابت نقش آفرینی در طرح های بزرگ ملی است. از سویی دیگر، در طرح جامع، مصوب ۱۳۹۹، موضوعات نرم افزاری توسعه در کنار پرداختن به موضوعات سخت افزاری توسعه مورد توجه قرار گرفته که از نقاط قوت این طرح نسبت به طرح های پیشین به حساب می آید. در این میان، مواردی از قبیل نگاه تخصصی به موضوعاتی نظیر ترافیک بنادر و کاهش اثرات منفی گلوگاه های ترافیکی و افزایش سهم ریلی بار از نکات برجسته است.

دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در این گزارش تاکید کرده است که به رغم نکات مثبت موجود در طرح جامع فعلی بنادر کشور نسبت به طرح‌های جامع پیشین، برخی ملاحظات و آسیب های جدی از قبیل عدم همخوانی و همگامی طرح جامع بنادر با مطالعات در دست انجام طرح جامع حمل ونقل کشور، عدم توجه جدی به ارتقای نسل توسعه بنادر، اخذ رویکرد درون گرا و عدم توجه به زنجیره تأمین کالا و رویکرد سیستمی به بنادر وجود دارد که ضروری است نسبت به آنها در طرح های آتی برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند که با توجه به لزوم به روزرسانی طرح های جامع بندری به نزدیک شدن به افق طرح جامع فعلی حدود دو سال دیگر و همچنین نظر به تحولات قابل توجه بین المللی و بروز فرصت ها و تهدیدهای جدید، ضروری است در طرح جامع آینده و در فرایند بازنگری طرح های جامع بنادر بازرگانی که برای افق های ۱۰ و ۱۵ساله از اتمام طرح جامع اخیر بایستی برنامه ریزی گردد، اقداماتی اساسی مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهادات اقدامات اساسی مرکز پژوهش‌های مجلس شامل رویکرد سیستمی و برون‌گرا، توجه به کریدورهای بین‌المللی، تحولات و طرح های توسعه‌ای در آنها، توجه به ابعاد نرم (توسعه غیرفیزیکی) بنادر، هماهنگی تقاضای آتی بنادر با تقاضای طرح جامع حمل‌ونقل کشور، توجه جدی به رقابت پذیری جهانی بنادر، بازبینی طرح ها و پروژه های بندری و دریایی با هدف ارتقای نسل بنادر، توجه به سیاست‌های تحول آفرین در توسعه دریایی و پس کرانه، بهبود رویه‌ها و فرایندهای کاری داخل بندر و توجه به هوشمندسازی ارکان و اجزای بنادر، توجه به رفع کمبودهای زیرساختی و توسعه ای بنادر و افزایش سهم ریلی بنادر در ارتباط با سرزمین اصلی، است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار